گزارش جلسه استماع سنای آمریکا با موضوع حفاظت از کودکان آنلاین

دریافت فایل

زاویه؛ مدیران عامل پلتفرم‌های متا، تیک‌تاک، ایکس، دیسکورد و اسنپ‌چت روز 31 ژانویه در جلسه استماع کمیته قضایی سنای آمریکا با موضوع ایمنی کودکان در شبکه‌های اجتماعی حاضر شدند. سوءاستفاده جنسی از کودکان در پلتفرم‌های آنلاین، ویژگی‌های اعتیادآور شبکه‌های اجتماعی و افزایش پدیده‌هایی از جمله خودکشی، اختلالات تغذیه، استانداردهای نامعقول زیبایی و قلدری مجازی در اثر استفاده کودکان و نوجوانان از این ابزار فناورانه، موضوعات کلیدی مورد بحث در این جلسه به شمار می‌روند.

متولیان برگزاری این جلسه معتقدند که این موارد تنها بخشی از مسائلی است که جوانان در شبکه‌های اجتماعی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، مدافعان حقوق کودکان و قانون‌گذاران نیز مدعی هستند که تلاش شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی برای محافظت از این گروه کافی نیست.

جلسه استماع سنا بر سیاست‌های محتوایی شرکت‌های فناوری بزرگ، به‌ویژه در مورد مسائلی چون خودآزاری و خودکشی، متمرکز بود. مدیران متا، ایکس، اسنپ‌چت، دیسکورد و تیک‌تاک در این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات خود جهت جلوگیری از انتشار محتوای مضر و افزایش شفافیت در گزارش چنین حوادثی پرداختند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای رسیدگی به رفتار و محتوای نامناسب کاربران را تأیید کرد و محدودیت سرمایه را یک مانع اساسی در این مسیر خواند. از مدیران اجرایی درباره حمایت از ابتکارات قانونی کنگره سؤال شد و آن‌ها در اغلب موارد مخالفت خود با لوایح جدید را به صورت غیرمستقیم ابراز کردند.

این جلسه همچنین به تأثیر الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی بر تعامل کاربران و تأثیرات منفی بالقوه آن‌ها بر کودکان و نوجوانان پرداخت. قانون‌گذاران پلتفرم‌ها را متهم کردند که عمداً تعامل کاربر را از طریق الگوریتم‌ها هدایت می‌کنند و این امر منجر به استفاده بیش از حد و اثرات بالقوه مضر بر روی سلامت کاربران می‌شود.

قانون‌گذاران در این جلسه پرسش و پاسخ همچنین نگرانی‌هایی را نسبت به میزان آگاهی کاربران از داده‌های شخصی که با این پلتفرم‌ها به اشتراک می‌گذارند و پیامدهای بالقوه‌ای که دارند، مطرح کردند. از همین روی پلتفرم‌ها به دلیل راهنمایی ناکافی کاربران و تأثیر منفی بالقوه این امر بر حریم خصوصی و سلامت روان کاربران مورد انتقاد قرار گرفتند.

موضوع نگرانی‌های امنیتی از ارتباط بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، با دولت چین نیز یکی دیگر از مواردی بود که در حاشیه این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این بخش، می‌توان جلسه استماع اخیر سنای ایالات متحده را بستری برای بررسی مسائل حیاتی پیرامون ایمنی آنلاین کودکان، نقش شرکت‌های فناوری در رسیدگی به این چالش‌ها و ضرورت اقدامات قانونی برای تضمین ایمنی کودکان آنلاین دانست. پاسخ‌ها و تعهدات مدیران اجرایی شرکت‌ها نسبت به شفافیت و پاسخگویی در گزارش اقدامات حوزه ایمنی کودک در این جلسه نقشی محوری داشت که نشان‌دهنده اهمیت همکاری بین شرکت‌های فناوری، نهادهای قانون‌گذاری و سازمان‌های متولی ایمنی کودک برای رسیدگی مؤثر به چالش‌های مطرح‌شده و جلوگیری از استثمار آنلاین کودکان بود.

گزارش جلسه استماع سنای آمریکا با موضوع حفاظت از کودکان آنلاین

دریافت فایل