زاویه؛ ظهور هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های تحول‌آفرین، طی سال‌های اخیر ساحات مختلف زیست بشر را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. حوزه رسانه نیز یکی بخش‌هایی به شمار می‌رود از رشد چشمگیر این فناوری تأثیر بسیاری پذیرفته است.

همین امر، سبب ظهور مسئله سواد رسانه‌ای و شکل‌گیری بحث و گفت‌وگو میان کارشناسان این حوزه شده است. تأثیر فزاینده هوش مصنوعی روی نحوه محل‌یابی، ارزشیابی و ایجاد محتوا به دست افراد، پیامدهای مهمی در حوزه اطلاعات و سواد رسانه‌ای داشته است.

سواد رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی، موضوع یکی از نشست‌های تخصصی کنفرانس وب‌سامیت 2023 (Web Summit 2023) بود. کارشناسان در این نشست، به بررسی ابعاد گوناگون مسئله سواد رسانه‌ای در عصر توسعه فناوری نوظهور هوش مصنوعی و تحولات ناشی از توسعه این فناوری در عرصه رسانه و خبر پرداختند.

حاضران در این نشست تخصصی عبات‌اند از:

  • دیوید مایر (نویسنده ارشد مجله فورچون)
  • جولی پیس (سردبیر خبرگزاری آسوشیتدپرس)
  • یاسر خان (سردبیر بنیاد تامپسون رویترز)

به عقیده بسیاری از کارشناسان، هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به ابزاری قدرتمند برای تولید و انتشار اخبار در مقیاس کلان بدل خواهد شد و این روند سبب بروز مخاطرات بی‌شماری برای مخاطبان خواهد گشت. از همین روی، بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش و انطباق سواد رسانه‌ای با اقتضائات امروزی، در عصر توسعه هوش مصنوعی، مسئله‌ای بسیار حیاتی محسوب می‌شود.