دریافت گزارش وضعیت هوش مصنوعی در صنعت مخابرات

دریافت فایل

زاویه؛ نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در صنعت ارتباطات، به‌ویژه با ظهور هوش مصنوعی مولد[1] در حال رشد است. این صنعت برای بهبود تجربه مشتری، اتوماسیون فرآیندها، افزایش بهره‌وری و اصلاح عملیات‌های شبکه از هوش مصنوعی بهره می‌برد. شرکت «NVIDIA» در ویرایش دوم از گزارش وضعیت هوش مصنوعی در صنعت مخابرات، نظر بیش از ۴۰۰ متخصص صنعت مخابرات سراسر جهان را درباره دیدگاه‌هایشان نسبت به فرصت‌ها و چالش‌های بکارگیری هوش مصنوعی در شرکت‌های خود و کل صنعت جویا شده است.

این گزارش دیدگاه‌های کلیدی در این پیمایش را برجسته می‌کند و وضعیت هوش مصنوعی در صنعت مخابرات را برای سال ۲۰۲۴ روشن می‌سازد. گزارش همچنین نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی و افزایش قابل توجه تمایل نسبت به فناوری مذکور در سطح اجرایی در حال رشد است. علاوه بر این، در مقایسه با گزارش سال گذشته، شفافیت بیشتری درباره نقش هوش مصنوعی در این صنعت به وجود آمده است، تعداد موارد استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است و نرخ بازگشت سرمایه[2] حاصل از هوش مصنوعی ‎‎‏ قابل‌لمس‌تر شده است. نکته قابل توجه این که با وجود رشد سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، همچنان این صنعت در مرحله اولیه چرخه سرمایه‌گذاری قرار دارد.

دیدگاه‌های میدانی

این گزارش بر دیدگاه‌های متخصصانی از صنعت مخابرات متمرکز است که وظیفه پیاده‌سازی و ارائه هوش مصنوعی در این حوزه را بر عهده دارند. اثر مذکور همچنین به بررسی دیدگاه‌های کلیدی یک پیمایش بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ می‌پردازد. در این پیمایش از حدود ۴۰۰ متخصص درخواست شده تا فرصت‌ها و چالش‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب و کار خود را ارزیابی کنند. این موارد شامل دیدگاه‌ها نسبت به نحوه حرکت صنعت به سمت هوش مصنوعی و نقش شرکا در پیاده‌سازی راه‌حل‌های ارائه‌شده بر مبنای این فناوری در صنعت مخابرات است.

پاسخ‌دهندگان این پیمایش طیف گسترده‌ای از شرکت‌های مخابرات (شرکت‌های تلفن همراه، ثابت و کابلی) و تأمین کنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار آن‌ها را شامل می‌شوند. پاسخ‌دهندگان ترکیبی وسیع از گروه‌های مختلف مانند بخش خدمات مشتری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار را در بر می‌گیرند.

دیدگاه‌های کلیدی برتر درباره وضعیت هوش مصنوعی در مخابرات

فرصت‌ها و چالش‌ها

  • انتظارات نسبت به موفقیت حاصل از هوش مصنوعی همچنان روندی صعودی را نشان می‌دهد.
  • صنعت مخابرات با موج هوش مصنوعی مولد همراه شده است.
  • ارتقای تجربه مشتری بزرگترین فرصت در این زمینه است.
  • هوش مصنوعی باعث بهبود درآمدها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  • کمبود مهارت چالش اصلی در به‌کارگیری و پیاده‌سازی هوش مصنوعی است.

سرمایه‌گذاری‌ها در هوش مصنوعی

  • سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی روبه‌رشد ولی همچنان اندک است.
  • بخش تجربه مشتری در حال دریافت بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه است.
  • ارتقا از فاز آزمایشی به پیاده‌سازی عملی، محرک اصلی سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی است.

رویکردهای پیاده‌سازی

  • ترجیح با میزبانی[3] به‌صورت ترکیبی است اما میزبانی ابری از هوش مصنوعی در حال رشد است.
  • مشارکت در پذیرش و به‌کارگیری راهکارهای هوش مصنوعی برای این صنعت همچنان امری حیاتی است.

دریافت گزارش وضعیت هوش مصنوعی در صنعت مخابرات

دریافت فایل

[1] Generative AI

[2] Return on investment (ROI)

[3] hosting