زاویه؛ به نقل از  سایبر اسکوپ، دفتر مدیر ملی سایبری ایالات متحده با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازیگران مخرب سایبری از فناوری‌های نوظهوری برای اتصال سریع افراد استفاده می‌کنند و این امر در جهانی در هم تنیده، خطرات امنیت سایبری پیشرفته‌ای را به همراه دارد.

هری کوکر، مدیر ملی سایبری آمریکا طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «ما در میانه یک تحول اساسی در امنیت سایبری کشورمان هستیم. اگرچه در تحقق چشم‌اندازی مثبت برای آینده دیجیتالی امن، مرفه و عادلانه پیشرفت کرده‌ایم؛ اما تهدیدات پیش‌رو همچنان دلهره‌آور هستند.»

نخستین گزارش وضعیت امنیت سایبری ایالات متحده روندهای برجسته سال 2023 را خطرات موجود برای زیرساخت‌های حیاتی، حملات باج‌افزاری، بهره‌برداری از زنجیره تأمین، توسعه جاسوس‌افزارهای تجاری و هوش مصنوعی معرفی می‌کند.

بر اساس این گزارش، «پیچیدگی، اتصال و رقابت» سه ویژگی اصلی بخش امنیت سایبری در سال 2023 بوده‌اند. در گزارش مذکور آمده است: «پیشرفت مداوم در ارتباطات دیجیتال، محاسبات پیشرفته، رایانش کوانتومی، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها و سایر فناوری‌های حیاتی و نوظهور به سرعت پیچیدگی اقتصاد و جامعه ما را افزایش می‌دهد. این فناوری‌ها همچنین مردم را در سراسر جهان به هم متصل، تکثیر سیستم‌های فیزیکی سایبری را امکان‌پذیر و وابستگی‌های جدیدی میان زیرساخت‌های حیاتی و خدمات ضروری ایجاد می‌کنند.»

در بخش دیگری از بیانیه مدیر ملی سایبری آمریکا آمده است: «همزمان با تکامل این چشم‌انداز، بازیگران مخرب دولتی و غیردولتی با قابلیت‌های فزاینده و اهداف استراتژیک از نقاط ضعف آن بهره‌برداری و ثابت می‌کنند که فضای سایبری با دیگر حوزه‌های درگیری و رقابت بین‌المللی هم‌راستا هستند.»

این گزارش ضمن اذعان به افزایش حملات باج‌افزاری و هزینه‌های آن در سال 2023، وابستگی به ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث را یکی دیگر از خطرات سال 2023 برشمرد.

بر اساس گزارش یاد شده، مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی ابزارهای پیچیده‌تری را در اختیار هکرهای فاقد منابع و امکانات کافی قرار می‌دهند.

گزارش وضعیت امنیت سایبری ایالات متحده در یک نگاه

گزارش وضعیت امنیت سایبری ایالات متحده، ارزیابی جامعی از چشم انداز امنیت سایبری این کشور با تمرکز بر چالش‌ها و فرصت‌های استراتژیک ارائه می‌دهد.

این گزارش بر اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های انعطاف‌پذیر نسل بعدی، مدیریت خطرات حوزه امنیت داده‌ها، حریم خصوصی و افزایش انعطاف‌پذیری در سراسر جهان از طریق مشارکت‌های بین‌المللی تأکید می‌کند.

تلاش‌ها برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های دشمن، دفاع از شبکه‌های فدرال و تقویت نیروی کار ملی سایبری به عنوان اولویت‌های کلیدی در این گزارش برجسته شده‌اند.

ارتقای امنیت نرم‌افزاری، توانمندسازی اقتصاد دیجیتال حافظ منافع مصرف‌کنندگان و ترویج اکوسیستم دیجیتالی با احترام به حقوق اساسی به عنوان اهداف حیاتی برای افزایش امنیت سایبری در این گزارش شناسایی شده‌اند.

این گزارش بر نیاز به در نظر گرفتن امنیت و انعطاف پذیری در اصول توسعه اکوسیستم دیجیتال و اهمیت اقدامات پیشگیرانه نسبت به رویکردهای واکنشی تأکید می‌کند.

گزارش مذکور همچنین بر اهمیت ایجاد ائتلاف‌هایی از متحدان و کشورهای همسو با آمریکا در راستای کنترل حملات سایبری و ارتقای زنجیره‌های تأمین امن و انعطاف‌پذیر جهانی تأکید دارد.

ارتقای امنیت نرم‌افزارهای متن‌باز، هدایت اصول طراحی امنیت سایبری و حصول اطمینان از پیگیری اهداف کربن‌زدایی اکوسیستم دیجیتال برخی دیگر از نکات برجسته این گزارش هستند.

پیوند منبع دریافت متن گزارش