شورای عالی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی در هفدهم اسفند سال 1390 با حکم رهبر معظم انقلاب تشکیل شد تا نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور باشد. بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور، ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از فضای مجازی از اقتضائات تشکیل شورای عالی فضای مجازی بوده است.

 

نوار زمانی مصوبات شورا

 

برای مشاهده مصوبات شورای عالی فضای مجازی، بر اساس زمان انتشار، از صفحه تایم‌لاین مصوبات شورا استفاده کنید.

شورای عالی فضای مجازی در یک نگاه

17 اسفند 1390
حکم تشکیل و انتصاب اعضا
6 خرداد 1391
انتصاب مهدی اخوان بهابادی به‌عنوان اولین دبیر
12 مرداد 1392
آغاز به کار رئیس‌جمهوری یازدهم حجت‌الاسلام حسن روحانی
31 شهریور 1392
انتصاب محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات به ‌عنوان سرپرست دبیری شورای عالی
11 آبان 1392
انتصاب محمدحسن انتظاری به‌عنوان دومین دبیر
14 شهریور 1394
حکم انتصاب اعضای دوره دوم شورا
25 شهریور 1394
انتصاب ابوالحسن فیروزآبادی به‌عنوان سومین دبیر
12 مرداد 1396
آغاز به کار رئیس‌جمهوری دوازدهم حجت‌الاسلام حسن روحانی
12 مرداد 1400
آغاز به کار رئیس‌جمهوری سیزدهم حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی
6 اسفند 1401
انتصاب سید محمدامین آقامیری به عنوان چهارمین دبیر

اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی، در پنجمین جلسه مورخ 1391/10/04، «آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی کشور» را به شرح زیر تصویب نمود؛

ماده۱) در این آیین‌نامه اصطلاحات با تعاریف ذیل بکار می‌رود:

شورای عالی: شورای عالی فضای مجازی کشور

رییس شورا: رییس شورای عالی فضای مجازی کشور

رئیس جلسه: رئیس جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور

مرکز: مرکز ملی فضای مجازی کشور

دبیر شورا: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور

دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کشور

شورای معین: شورای معین شورای عالی فضای مجازی کشور

ماده۲) دبیر شورا که ریاست مرکز را نیز بر عهده خواهد داشت، با پیشنهاد رییس شورا و بر اساس نظر موافق اکثریت مطلق اعضای شورا، به مقام معظم رهبری پیشنهاد و پس از تصویب معظم‌له با حکم رییس شورا منصوب خواهد شد.

تبصره۱ـ پیشنهاد عزل رییس مرکز به صورت کتبی توسط رییس شورا یا حداقل پنج نفر از اعضاء قابل طرح است و در اولین جلسه شورا بررسی شده و درصورت کسب رأی موافق اکثریت مطلق اعضای شورا، به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود. رییس شورا تا انتصاب فرد جدید، سرپرستی حداکثر به مدت سه ماه برای مرکز تعیین می‌نماید.

تبصره۲ـ درصورت تغییر اکثریت اعضای شورای عالی طی دوره، کسب رأی موافق اکثریت مطلق اعضای شورا برای ابقای رییس مرکز لازم می‌باشد.

ماده۳) رییس مرکز، وظایف دبیرخانه را نیز بر عهده خواهد داشت.

ماده۴) برنامه‌های پنج‌ساله و سنواتی مربوط به تحقق وظایف شورای عالی بر اساس اسناد بالادستی، به پیشنهاد دبیر تهیه و به تصویب شورای عالی می‌رسد.

ماده۵) جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و به ریاست رییس شورا و در غیاب ایشان، رییس مجلس شورای اسلامی و یا رییس قوه قضاییه رسمیت می‌یابد.

تبصره ـ اعضای حقیقی که مرخصی طولانی (حداقل سه ماه)، به دلایل موجه از قبیل فرصت مطالعاتی، مأموریت، بیماری و مسافرت از رئیس شورا گرفته باشند، در دوره مرخصی، رأی و عضویت آنان در حد نصاب رسمیت جلسات محسوب نخواهد شد.

ماده۶) جلسات شورای عالی هر چهار هفته حداقل یک بار تشکیل می‌شود.

تبصره ـ جلسات فوق‌العاده به یکی از دو صورت ذیل، قابل تشکیل است:

الف: به دعوت رئیس شورا

ب: به تقاضای یک سوم کل اعضاء

ماده۷) وظایف و اختیارات رئیس شورا عبارت است از:

الف) صدور حکم انتصاب و عزل دبیر شورا مطابق ماده ۲

ب) ریاست و اداره جلسات شورا مطابق ماده ۵ و سایر مواد آیین‌نامه

ج) تشکیل جلسه فوق العاده مطابق ماده ۶

د) ملاحظه مصوبات شورای عالی قبل از ارائه جهت استحضار مقام معظم رهبری مطابق ماده ۱۱

ه) تأیید دستور جلسات شورای عالی مطابق ماده ۱۳

ماده۸) اوراق و اسناد کتبی، الکترونیکی، صوتی و تصویری ارائه شده در جلسات شورای عالی و نیز مشروح مذاکرات شورا دارای طبقه‌بندی حفاظتی است و مرجع آن، دبیر است. بهره‌برداری از این اسناد برای اعضای شورا مشروط به حفظ طبقه‌بندی بلامانع است.

تبصره ۱ـ خلاصه صورت‌جلسه مذاکرات و نیز مصوبات هر جلسه شورای عالی برای اعضای شورا به گونه‌ای که حداکثر تا یک هفته پس از جلسه به دست اعضاء برسد، ارسال می‌شود و رعایت طبقه‌بندی و حیطه‌بندی آن برای اعضا الزامی است. در صورتی که هر یک از اعضاء در خلاصه مشروح مذاکرات، مطلبی برخلاف اظهار نظراتشان ثبت شده باشد می‌توانند نسبت به همان مورد در جلسه رسمی تذکر داده تا اصلاح شود.

تبصره۲ـ با تصویب شورا، برخی مصوبات می‌تواند برای اعضا ارسال نشود.

تبصره۳ـ کلیه جلسات شورای عالی ضبط صوتی شده و نسخه‌ای از آن جهت بهره‌برداری اعضا در دبیرخانه بایگانی می‌شود.

ماده۹) اداره جلسات و رعایت ترتیب مذاکرات و اجرای آیین‌نامه و حفظ نظم جلسه، طبق این آیین‌نامه به عهده رئیس جلسه است.

تبصره ـ تقویم تشکیل جلسات سالیانه در آخرین جلسه هر سال برای سال بعد به اطلاع اعضای شورای عالی می‌رسد.

ماده۱۰) اعتبار هر مصوبه منوط به احراز رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه است مشروط بر آنکه در هرحال تعداد آرای موافق از هفت رأی کمتر نباشد.

تبصره ـ درصورت تساوی آراء، رأی رئیس جلسه مرجِح خواهد بود.

ماده۱۱) مصوبات شورای عالی پس از ملاحظه رییس شورا بلافاصله توسط دبیر به استحضار مقام معظم رهبری می‌رسد و سپس توسط دبیر به دستگاه‌ها و اشخاص ذیربط ابلاغ می‌شود.

تبصره ـ آن دسته از مصوبات شورای عالی که بنابر تشخیص دبیر، انتشار عمومی آن ضرورت دارد، به منظور درج و انتشار به روزنامه رسمی کشور ابلاغ می‌شود.

ماده۱۲) هر عضو شورا موظف است در کلیه جلسات شورای عالی حضور داشته باشد.

تبصره۱ـ غیبتی با اطلاع تلقی می‌شود که حداقل بیست و چهار ساعت قبل از تشکیل هر جلسه به دبیر اطلاع داده شود.

تبصره۲ـ درصورت غیبت غیرموجه هریک از اعضا به میزان سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیرمتوالی، گزارش آن جهت تصمیم‌گیری به مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.

ماده۱۳) دستورهای کار شورای عالی براساس برنامه‌های مصوب شورا و با پیشنهاد هریک از اعضای شورا تعیین می‌شود.

تبصره۱ـ پیشنهادهای واصله از اشخاص و دستگاه‌های ذیربط، به دبیر ارجاع می‌گردد.

تبصره۲ـ دستور جلسات توسط دبیر تنظیم و پس از تأیید رئیس شورا یک هفته و در موارد استثنائی سه روز پیش از تشکیل هر جلسه به اطلاع اعضاء می‌رسد.

تبصره۳ـ در صورت تصویب اکثریت اعضای حاضر می‌توان موضوعی را از دستور جلسه خارج کرد.

ماده۱۴) حضور مدیران ارشد دستگاه‌ها، کارشناسان و صاحب‌نظران در جلسات شورای عالی حسب دستور جلسه، با تشخیص دبیر و بدون حق رأی بلامانع است.

ماده۱۵) طرح‌ها و موضوعاتی که رسیدگی به آنها به صورت خارج از نوبت و با قید فوریت ضرورت دارد به روش‌های ذیل رسیدگی می‌شود:

الف) در صورتی که طرحی به صورت یک فوریتی، با پیشنهاد کتبی حداقل سه نفر از اعضاء مطرح شود و اکثریت اعضای حاضر به یک فوریت آن رأی موافق دهند، بلافاصله پس از طرح در کارگروه تخصصی و حداکثر تا دو جلسه بعدی، در دستور جلسه شورای عالی قرار خواهد گرفت.

ب) در صورتی که طرحی به صورت دوفوریتی، با پیشنهاد کتبی حداقل پنج نفر از اعضاء مطرح شود و حداقل دوسوم اعضای حاضر به دو فوریت آن رأی موافق دهند، در همان جلسه بررسی می‌شود.

تبصره ـ زمان لازم برای توضیح فوریت موضوع، حداکثر ده دقیقه است و پس از سخنان مخالفین فوریت حداکثر به مدت پنج دقیقه، رأی‌گیری در جلسه به عمل می‌آید.

ماده۱۶) در هر جلسه قبل از ورود به دستور، رئیس جلسه می‌تواند درمورد موضوعات مهم و ضروری مربوط به وظایف شورای عالی، مطالب مورد نظر خود را به اطلاع اعضاء برساند.

ماده۱۷) در هر جلسه، اعضای شورای عالی طبق فهرستی که قبلاً براساس موعد تقاضای واصله تنظیم شده است، می‌توانند با موافقت رئیس جلسه مجموعاً حداکثر به مدت ده دقیقه و هر فرد حداکثر سه دقیقه به عنوان قبل از دستور در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با وظایف شورای عالی صحبت نمایند. واگذاری تمام یا بخشی از وقت هر ناطق به سایر اعضاء و ناطقین بعدی امکان‌پذیر می‌باشد.

ماده۱۸) درهر جلسه پس از طرح هر موضوع، به تشخیص رئیس جلسه، حداکثر دو نفر مخالف و دو نفر موافق متناوباً و هرکدام حداکثر تا پنج دقیقه در کلیات آن موضوع اعلام نظر کرده و پس از حداکثر پنج دقیقه اظهارنظر پیشنهاد دهنده اصلی، رأی‌گیری صورت می‌گیرد. در بررسی جزئیات موضوع، ضمن پذیرش پیشنهادهای ارائه شده، یک نفر مخالف و یک نفر موافق حداکثر تا دو دقیقه پیرامون پیشنهاد ارائه شده می‌توانند اظهارنظر کنند. ادامه بحث به تشخیص رئیس جلسه می‌باشد.

تبصره ـ در هر مورد، اگر مخالفی سخن نگفت، موافق نیز صحبت نمی‌کند.

ماده۱۹) به منظور استفاده بهینه از وقت جلسات شورای عالی و تمرکز زمان جلسات بر مسائل اساسی و سیاست‌گذاری کلان در اهم مسائل و موضوعات فضای مجازی، در ابتدای هر دوره، شورایی تحت عنوان «شورای معین شورای عالی فضای مجازی کشور»، مرکب از اعضای حقیقی شورای عالی به همراه اعضای حقوقی شورای عالی یا نمایندگان ثابت معرفی شده از سوی آنان که حداقل سمت معاونت یا سمت همتراز در دستگاه ذیربط دارند، تشکیل می‌شود. وظیفه شورای مزبور، بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص موضوعاتی است که از سوی شورای عالی به این شورا محول می‌شود.

تبصره۱ـ در صورت عدم حضور رؤسای قوا، دبیر، ریاست جلسات شورای معین را برعهده دارد.

تبصره۲ـ جلسات شورای معین با حضور اکثریت اعضای شورای معین رسمیت می‌یابد و اعتبار مصوبات آن منوط به کسب اکثریت آرای حاضرین، که نمی‌تواند کمتر از هفت رأی باشد می‌باشد.

تبصره۳ـ درصورت تساوی آراء، رأی رئیس جلسه شورای معین مرجح خواهد بود.

تبصره۴ـ جلسات شورای معین حداقل هر چهار هفته یکبار تشکیل می‌شود.

تبصره۵ ـ مصوبات شورای معین، ظرف مدت دو هفته بعد از ارسال به اعضا و اعلام وصول و قرائت در شورای عالی، در صورت درخواست حداقل پنج نفر از اعضای شورای عالی، در شورای عالی مجدداً مطرح می‌شود و در غیر این صورت مصوب تلقی خواهد شد.

ماده۲۰) شورای عالی فضای مجازی کشور می‌تواند دارای کارگروه‌های تخصصی دائمی و موقت باشد.

تبصره ـ ایجاد، حذف و یا ادغام کارگروه‌های تخصصی، ترکیب اعضای آنها و وظایف هر یک به تصویب شورای عالی خواهد رسید.

ماده۲۱) دبیر شورای عالی به عنوان سخنگوی شورا موظف است به منظور تبیین مصوبات شورای عالی و اطلاع‌رسانی لازم درباره آنها، گزارشی از مصوبات و مذاکرات شورا را که دارای طبقه‌بندی عادی است، به نحو مناسب به آگاهی جامعه علمی و تخصصی کشور و افکار عمومی برساند.

ماده۲۲) در جلسات شورای عالی، اخذ رأی درباره انتخاب افراد، از طریق دستگاه خواهد بود.

ماده۲۳) قبل از اعلام اخذ رأی (توسط رئیس جلسه)، دبیر، تعداد اعضای حاضر در جلسـه را اعلام و در صورت رسمیت جلسه، اخذ رأی به عمل می‌آید و نتیجه نهایی به وسیله رئیس جلسه اعلام می‌شود.

تبصره ـ تنها اعضای حاضر در جلسه حق رأی دارند.

ماده۲۴) تفسیر مصوبات شورای عالی برعهده خود این شورا می‌باشد.

ماده۲۵) این آیین‌نامه مشتمل بر ۲۵ ماده و ۲۴ تبصره در جلسه مورخ 10/04/1391 شورای عالی فضای مجازی کشور به تصویب نهایی رسیده است.

این مصوبه که طی نامه شماره ۹۱۱۱۳/۰۱/ش مورخ 13/04/1391 به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

ساختار مرکز ملی فضای مجازی

آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

براساس متن و پیوست حکم ابلاغی مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری، مرکز ملی فضای مجازی، زیر نظر شورای‌ عالی فضای مجازی کشور تأسیس می شود تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. این مرکز در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی، بالاترین سطح حاکمیتی را در میان کلیه‌ی دستگاه‌های کشور در حوزه‌ی فضای مجازی دارد.

ماده۱ـ تعاریف و اصطلاحات:

شورای عالی: شورای عالی فضای مجازی کشور

مرکز: مرکز ملی فضای مجازی کشور

پژوهشگاه: پژوهشگاه فضای مجازی

حکم: حکم ابلاغی مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری با موضوع تشکیل شورای عالی و مرکز

ماده۲ـ اهداف و سیاست‌های مرکز:

۱ـ مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام (از نظر فنی و محتوایی) برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات آن

۲ـ به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه های فنی

۳ـ جذاب‌سازی و غنی‌سازی محتوا و خدمات بومـی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی

۴ـ آموزش عمومی و فرهنگ سازی در جهت بالابردن سواد اینترنتی، هشیارسازی مردم در مورد مخاطرات فضای مجازی و انگیزه دادن به مردم برای مقابله با مخاطرات آن در زندگی فردی و اجتماعی

۵ ـ مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت‌ها، قالب‌ها و خدمات اینترنتی و سرمایه‌گذاری بالا و مستمر در زمینه تولید وسیع و زاینده محتوای جذاب براساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی

۶ ـ مشارکت حداکثری نیروها و تشکل‌های مردمی متعهد در یک فضای رقابتی جهت بهره برداری بهینه از فرصت‌ها

۷ـ حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خصوصاً در جهت ابداع خدمات نو، قوی و جذاب

۸ ـ ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی

۹ـ فراهم‌آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش‌آفرینان در فضای مجازی

۱۰ـ در نظر گرفتن شرایط جنگ فرهنگی و به تبع آن حاکم کردن روحیه جهادی و گسترش تعامل و هم‌افزایی بین کلیه دستگاه‌ها و نیروهای مردمی در عالی ترین سطح از هماهنگی و انسجام

۱۱ـ ایجاد آمادگی لازم در عالی‌ترین سطح به منظور صیانت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات اینترنتی و دفاع مناسب در برابر هرگونه حمله

۱۲ـ استفاده حداکثری از فضای مجازی به منظور ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملت‌ها خصوصاً ملل مسلمان در جهت ترویج و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی

۱۳ـ حضور قوی و هدفمند نظام در مجامع و سازمان‌های جهانی و ایجاد ائتلاف‌های قوی مرکب از ملت‌ها و دولت‌ها در جهت کاهش حاکمیت قدرت‌های بزرگ در عرصه اینترنت و بوجود آمدن بستر عادلانه و اخلاقی برای استفاده از این ابزار توسط همه ملت‌ها و دولت‌ها و همچنین تأمین حقوق ملت ایران در این عرصه

ماده۳ـ وظایف و اختیارات مرکز:

۱ـ انجام وظایف دبیرخانه‌ای شورای عالی به شرح ماده۴

۲ـ تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست‌های مرکز و نظارت بر حسن اجرای آنها طبق مصوبات شورای عالی

۳ـ تحقق بخشیدن به اقدامات و پروژه‌های مندرج در پیوست حکم (بند ه‍ ) و نظارت بر حسن اجرای آنها در چارچوب مصوبات شورای عالی

۴ـ نظارت و ارزیابی در همه‌ی ابعاد فضای مجازی کشور در چارچوب طرح مصوب شورای عالی

۵ ـ تقسیم کار ملی، هماهنگی و هم‌افزایی در فضای مجازی کشور در همه‌ی ابعاد، طبق مصوبات شورای عالی

۶ ـ پایش و رصد نظام مند و مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای کشور

۷ـ برنامه‌‎ریزی برای حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی، به دست‌گیری ابتکار عمل و گسترش تعاملات میان دولت‌های همسو در جهت سالم و امن‌سازی فضای مجازی و امکان بهره‌گیری همه کشورها از این فضا براساس حاکمیت ملی و عدالت در چارچوب مصوبات شورایعالی

۸ ـ مدیریت تشخیص حملات سایبری به کشور و همچنین دفاع از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری

۹ـ انجام مستمر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان

۱۰ـ تدوین نقشه جامع توسعه فاوا، برنامه‌های پنج ساله توسعه فضای مجازی و تعیین اولویت‌های علمی و فناوری فضای مجازی

۱۱ـ تسهیم و توزیع بودجه طرحهای کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق ابلاغ اعتبار یا سایر روش‌های مصوب شورای عالی یا قوانین کشور

۱۲ـ تحقق بخشیدن به مصوبات کمیسیون‌های تعریف شده در ماده ۶ و ۹ در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر حسن اجرای آنها.

تبصره ـ انجام این وظایف، با اولویت استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور می‌باشد.

ماده۴ـ وظایف دبیرخانه‌ای مرکز:

۱ـ انجام امور اداری دبیرخانه‌ای شامل دریافت و ارسال نامه ها، تدوین صورتجلسات شورای عالی، ابلاغ مصوبات شورایعالی و سایر وظایف اداری محول شده طبق آیین نامه داخلی شورای عالی

۲ـ ارائه پیشنهاد در موارد زیر به شورای عالی جهت تصویب:

۲ـ۱ـ سیاست‌گذاری، برنامه ریزی کلان، نظام‌سازی، نظارت و ارزیابی در همه ابعاد فضای مجازی کشور

۲ـ۲ـ سازماندهی و نظام‌مند سازی کلیه ابعاد فنی، محتوایی و خدماتی در فضای مجازی کشور

۲ـ۳ـ تقسیم کار ملی، هماهنگی و هم‌افزایی در فضای مجازی کشور در همه ابعاد اعم از فنی، امنیتی، علمی، محتوایی، اقتصادی، بازرگانی، حقوقی، انتظامی، دفاعی و غیره و همچنین نظارت و کنترل مستمر بر روی عملکرد دستگاه‌ها و بخش مردمی در این زمینه

۲ـ۴ـ پایش و رصد عالمانه، نظام‌مند و مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای کشور و تدابیر لازم برای مواجهه به موقع و مبتکرانه با آنها

۲ـ ۵ ـ برنامه‌ریزی کلان برای شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی به منظور تولید قدرت نرم و همچنین مواجهه قوی با فرصت‌ها و تهدیدهای نرم در فضای مجازی کشور در جهت گسترش و تعمیق اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی

۲ـ۶ ـ برنامه‌ریزی برای گسترش هدفمند ارتباطات و همکاری‌های جهانی با ملت‌ها اعم از نخبگان و توده مردم، از طریق فضای مجازی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی

۲ـ۷ـ بررسی و تصویب طرح‌های کلان مرتبط با فضای مجازی کشور نظیر شبکه ملی اطلاعات و همچنین آی‌پی‌تی‌وی و آی‌پی‌مدیا و نظارت مستمر بر روی آن‌ها

۲ـ ۸ ـ طراحی و ساماندهی مشارکت وسیع و هدفمند کاربران و تشکل‌ها و مؤسسات مردمی برای تولید محتوا و خدمات‌دهی فعال در فضای مجازی کشور

۲ـ۹ـ تشویق و ترغیب مستمر بخش خصوصی برای ورود حساب شده به فضای مجازی کشور به منظور افزایش خدمات‌رسانی به مردم، گسترش بازار کسب و کار و اشتغال‌زایی در کشور

۲ـ۱۰ـ طراحی، ساماندهی و نظام مندسازی پالایش محتوای فضای مجازی کشور و نظارت دائمی بر روی آن

۲ـ۱۱ـ ساماندهی امنیت فضای مجازی کشور در شرایط عادی و بحرانی و همچنین تهیه و تصویب ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موردنیاز در این عرصه و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها

۲ـ۱۲ـ تشخیص حملات سایبری به کشور و همچنین دفاع از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری از داخل و خارج کشور

۲ـ۱۳ـ پیشنهاد سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های پنج ساله توسعه و خلأها و نقص های قانونی در ارتباط با فضای مجازی کشور

۲ـ۱۴ـ نقشه جامع توسعه فاوا از حیث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نظارت بر حسن اجرای آن

۲ـ ۱۵ـ تهیه و تصویب ضوابط و آیین‌نامه‌های اجرایی لازم در فضای مجازی و نظارت بر حسن اجرای آنها

۲ـ۱۶ـ انجام مستمر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان

۲ـ۱۷ـ نیازسنجی و تعیین اولویت‌های علمی و فناوری فضای مجازی و همچنین زمینه سازی برای گسترش نوآوری‌های علمی و فناوری در این عرصه

۲ـ۱۸ـ برنامه‌ریزی برای حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی، به دست گیری ابتکار عمل و گسترش تعاملات میان دولت‌های همسو در جهت سالم و امن‌سازی فضای مجازی و امکان بهره‌گیری همه کشورها از این فضا براساس حاکمیت ملی و عدالت

۲ـ۱۹ـ تدوین و تصویب شاخص‌های ملی توسعه فاوا در ایران و ارزیابی مستمر وضعیت کشور و رتبه‌بندی آن و همچنین مطالعه و ارزیابی دائم موقعیت کشور در جهان بر مبنای شاخص‌های معتبر بین‌المللی

۲ـ۲۰ـ تهیه و تدوین بودجه طرح‌های کلان و فرادستگاهی مصوب مرکز و تسهیم و توزیع آن میان دستگاه‌ها و بخش‌های مربوط

۲ـ۲۱ـ ساختار و تشکیلات مرکز شامل معاونت‌ها و بخشهای تخصصی ناظر به ابعاد گوناگون فضای مجازی

ماده۵ ـ محل استقرار:

محل اصلی استقرار مرکز در تهران است. با تصویب شورای عالی مرکز می تواند به تعداد موردنیاز در سایر نقاط مؤسسات و سازمان‌های تابعه ایجاد نماید.

ماده۶ ـ ارکان مرکز:

الف ـ شورای عالی (به منزله ی مجمع و هیأت امنای مرکز)

ب ـ رئیس مرکز و دبیر شورای عالی

ج ـ کمیسیون‌های عالی مرکز

د ـ بازرس

ماده۷ـ رئیس مرکز و دبیر شورای عالی:

رئیس مرکز و دبیر شورایعالی، که به عنوان بالاترین مقام اجرایی و نماینده قانونی مرکز نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، با حکم رئیس شورای عالی مطابق با آیین‌نامه داخلی شورای عالی منصوب می‌شود.

ماده۸ ـ وظایف و اختیارات رئیس مرکز و دبیر شورای عالی:

۱ـ امکان ارائه پیشنهاد تغییر اساسنامه مرکز به شورای عالی

۲ـ مدیریت و هدایت امور مرکز و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیت‌های آن در چارچوب اساسنامه و سیاست‌های مصوب شورایعالی

۳ـ پیشنهاد ساختار سازمانی و تشکیلات مرکز به شورای عالی

۴ـ پیشنهاد آئین نامه‌های مالی ـ معاملاتی و اداری ـ استخدامی ـ تشکیلاتی مرکز به شورای عالی

۵ ـ تصمیم گیری در مورد خط مشی، اولویت ها و بودجه طرح های اجرایی و تحقیقاتی توسعه سازمانی و تحول اداری مرکز

۶ ـ تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و برنامه ارتقای بهره‌وری مرکز

۷ـ پیشنهاد بودجه سالانه براساس اهداف و وظایف مرکز به شورای عالی

۸ ـ امضای قراردادها، اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی

۹ـ ارائه گزارش عملکرد سالانه مرکز به شورای عالی

۱۰ـ استیفای منافع و حفظ حقوق مرکز در مراجع قانونی به نمایندگی از مرکز شخصاً یا به وسیله وکیل

۱۱ـ پیشنهاد تشکیل کمیسیون عالی جدید جهت تصویب شورای عالی

۱۲ـ تشکیل ستادها و کارگروه‌های موردنیاز تحقق اهداف مرکز

۱۳ـ پیشنهاد تأسیس و انحلال نهادهای تابعه مرکز به شورای عالی

۱۴ـ عزل و نصب معاونان و مدیران مرکز

۱۵ـ سایر وظایف تعیین شده در مصوبات شورای عالی و اساسنامه حاضر

تبصره ـ رییس مرکز می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات مندرج در این ماده (به استثناء ردیف ۱۵) را با حفظ مسوولیت خویش به معاونین، مدیران و یا مشاورین خود تفویض نماید.

ماده۹ـ کمیسیون‌های عالی

جهت تصمیم‌سازی و تحقق مصوبات شورای عالی، مرکز در زمان تأسیس دارای سه کمیسیون عالی زیر می‌باشد که اعضا و وظایف آنها به تصویب شورای عالی می‌رسد:

۱ـ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور

۲ـ کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور

۳ـ کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور

ماده۱۰ـ پژوهشگاه فضای مجازی:

به منظور تحقق بخشیدن به بخشی از اهداف و وظایف مرکز و همچنین اعمال بخشی از وظایف نظارتی مرکز، پژوهشگاه فضای مجازی به عنوان یک نهاد تابعه مرکز تشکیل می‌گردد. سازمان، شرح وظایف و همچنین انتخاب رئیس پژوهشگاه، با پیشنهاد رئیس مرکز، به تصویب شورای عالی می‌رسد.

ماده۱۱ـ بازرس:

معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری حسابرس و بازرس مرکز می‌باشد. وظیفه حسابرس و بازرس مرکز براساس وظایف ابلاغی نظارت و حسابرسی عبارت است از:

۱ـ انجام حسابرسی مرکز و تأیید حسابرسی واحدهای تابعه

۲ـ انجام بازرسی های موردی و نوبه ای

۳ـ بررسی ترازنامه و سایر صورت های مالی مرکز

۴ـ تعیین امین مالی و حسابرس ثابت و در صورت نیاز تعیین بازرس

۵ ـ گزارش کلیه بررسی‌های انجام شده به همراه نظرات کارشناسی به شورای‌ عالی و در موارد تعیین شده به دفتر مقام معظم رهبری ارائه می‌گردد.

۶ ـ حسابرسی و بازرسی می تواند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به مرکز را مطالبه و مورد رسیدگی قرار دهد.

ماده۱۲ـ منابع مالی:

۱ـ اعتبارات مصوب در بودجه کل کشور

۲ـ درآمدهای اختصاصی

۳ـ هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی

تبصره ـ اعتبارات موردنیاز مرکز و طرح های مصوب شورایعالی در سال اول تأسیس، از طرف ریاست محترم جمهور اختصاص می‌یابد و در سال‌های بعد با همکاری دولت و مجلس در ردیف مجزایی به نام مرکز، در بودجه کل کشور تصویب و تخصیص می‌یابد.

ماده۱۳ـ سال مالی:

سال مالی مرکز از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می‌گردد.

تبصره ـ  اولین سال مالی از تاریخ تصویب اساسنامه مرکز شروع و به پایان اسفند ماه همان سال ختم می‌گردد.

ماده۱۴ـ سایر الزامات فعالیت مرکز:

در راستای تحقق فرامین مندرج در حکم، کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه با مرکز می‌باشند و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات شورای عالی در همه سطوح توسط مرکز صورت می‌پذیرد. تصمیمات مرکز ملی، در چارچوب مصوبات شورای عالی، برای کلیه دستگاه‌های کشور لازم‌الاجرا بوده و تخطی از آن تخلف محسوب می‌شود.

این اساسنامه مشتمل بر مقدمه، ۱۴ ماده و ۴ تبصره در تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می‌باشد.

عملکرد دوره‌های شورا

محمود احمدی‌نژاد
  • جلسه13
  • ماه19
  • مصوبه7
68%

میزان تبدیل جلسات به مصوبه

حسن روحانی
  • جلسه57
  • ماه96
  • مصوبه58
59%

میزان تبدیل جلسات به مصوبه

سیدابراهیم رئیسی
  • جلسه10
  • ماه9
  • مصوبه-
100%

میزان تبدیل جلسات به مصوبه

حکم دوره اول

بسم الله الرحمن الرحیم

گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه‌ کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به‌وجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس‌جمهور تشکیل می‌گردد و لازم است به کلیه‌ مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.
اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس‌جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات‌وفناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، دکتر سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه‌میرزایی می‌باشند که برای مدت سه سال تعیین می‌شوند.
این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکز فضای ملّی مجازی با تأکید بر توجه جدّی به آن، در پیوست این حکم ابلاغ می‌گرد.
در پایان انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملّی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند. کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه‌جانبه با این مرکز می‌باشند.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰

حکم دوره دوم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.
اکنون بیش از سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد: شورائی که با مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.
وظیفه اصلی این تشکیلات سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه می‌باشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سریع و پیچیده در این میدان از یک طرف و نیازهای واقعی و متراکم کشور از طرف دیگر، خود را برای انجام رسالتی سنگین در یک دوره چهار ساله آماده کند.
اینجانب ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه تشکیل شورا و پیوست آن، ضروری می‌دانم که نکات و موارد زیر، مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.
1-انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.
2-تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.
3-ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.
4-اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.
5-تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.
6-اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه.
7-ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.
8-احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.
9-توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.
10-تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.
ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی فضای مجازی برای دوره جدید به شرح زیر اعلام می‌شود:
اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دکتر حمید شهریاری، دکتر رضا تقی‌پور، دکتر مهدی اخوان بهابادی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی و مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی.
از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری روزافزون برای همه‌ی حضرات مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای
۱۴ شهریور ۱۳۹۴

فراوانی وظایف محوله به دستگاه‌های دولتی در مصوبات شورای عالی

وزارت ارتباطات
وزارت ارشاد
دولت
مرکز ملی فضای مجازی
سازمان تبلیغات
نیروی انتظامی
وزارت آموزش و پرورش
سازمان صداوسیما
وزارت اطلاعات
معاونت علمی ریاست‌جمهوری
مرکز مدیریت حوزه علمیه
دادستان کل کشور
قوه قضائیه
پلتفرم و ارائه‌دهنده محتوا
وزارت علوم
وزارت دادگستری
وزارت امور خارجه
وزارت کشور
وزارت صمت
سازمان بسیج مستضعفین
سپاه پاسداران انقلاب
بانک مرکزی
مجلس شورای اسلامی
شورای عالی فضای مجازی
ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات
کارگروه تعامل‌پذیر دولت الکترونیک
مرکز مديريت راهبردی افتا
هیئت نظارت بر مطبوعات
دفتر تبلیغات حوزه علمیه
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
سازمان برنامه و بودجه
سازمان بهزیستی
سازمان فنی‌وحرفه‌ای
سازمان امور استخدامی کشور
وزارت ورزش
وزارت بهداشت
وزارت اقتصاد
وزارت کار
دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه
مرکز ملی داده‌های قوه قضائیه
معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری
پلیس فتا
ستاد کل نیروهای مسلح