زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا مجوز صادرات تراشه شرکت‌هایی مانند اینتل و کوالکام به هوآوی را لغو کرد. طبق اعلام منابع آگاه، استفاده از تراشه‌های مذکور برای ساخت  لپ‌تاپ و گوشی‌های این شرکت مخابراتی چینی، علت اتخاذ تصمیم اخیر بوده است. این اقدام به دنبال عرضه «MateBook X Pro»، نخستین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی هوآوی با پردازنده جدید «Core Ultra 9» شرکت اینتل صورت گرفته است.

تولید و عرضه این لپ‌تاپ، سبب اعتراض طیف گسترده‌ای از قانون‌گذاران آمریکایی شد. آن‌ها وزارت بازرگانی را به دلیل صدور مجوز ارسال تراشه‌های اینتل به چین مورد انتقاد قرار دادند. وزارت بازرگانی آمریکا نیز در واکنش به انتقادات، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوزهای مذکور را لغو کرده است.

این اقدام وزارت بازرگانی پس از فشارهای هماهنگ نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره صورت می‌گیرد. قانون‌گذاران همچنین از دولت بایدن خواسته‌اند که سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه شرکت هوآوی اتخاذ کند.

الیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، طی بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «این اقدام امنیت ملی ایالات متحده را تقویت می‌کند، از نبوغ آمریکایی محافظت می‌کند و توانایی چین کمونیست برای پیشرفت فناورانه را کاهش می‌دهد.»

به عقیده کارشناسان، این اقدام می‌تواند به هوآوی که هنوز برای تولید لپ‌تاپ‌های خود به تراشه‌های اینتل متکی است و به تأمین‌کنندگان آمریکایی که با این شرکت تجارت می‌کنند، آسیب برساند.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین قاطعانه با بسط و گسترش بیش از حد مفهوم امنیت ملی و سوءاستفاده از کنترل صادرات برای سرکوب بی‌دلیل شرکت‌های چینی مخالف است.»

هوآوی در سال 2019 در فهرست محدودیت‌های تجاری ایالات متحده قرار گرفت. با این وجود، تأمین‌کنندگان هوآوی مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار برای فروش کالاها و فناوری خود به این شرکت دریافت کردند.

پیوند منبع