زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری بی‌بی‌سی، شرکت بریتانیایی «Wayve» که در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی خودروهای خودران است، در آخرین دور سرمایه‌گذاری سافت بانک با مشارکت مایکروسافت و انویدیا، موفق به جذب 1.05 میلیارد دلار (معادل 840 میلیون پوند) شد. این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری رسمی در یک شرکت هوش مصنوعی اروپایی محسوب می‌شود.

طبق اعلام شرکت «Wayve»، این بودجه صرف ساخت خودروهای خودران آینده خواهد شد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، طی اظهار نظری این اقدام را موجب تثبیت موضع بریتانیا به عنوان یک ابرقدرت هوش مصنوعی دانست. وی اذعان داشت که سرمایه‌گذاری مذکور گواهی بر رهبری این کشور در این صنعت است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت «Wayve» در حال توسعه نوعی فناوری است که از هوش مصنوعی تجسم یافته (Embodied AI) برای وسایل نقلیه خودران آینده استفاده می‌کند. برخلاف مدل‌های هوش مصنوعی مولد که وظایف شناختی یا تولیدی مانند پاسخ دادن به سؤالات یا ایجاد تصاویر را بر عهده دارند، فناوری جدید با محیط و دنیای واقعی وارد تعامل می‌شود و از آن‌ها یاد می‌گیرد.

مارک هارپر، وزیر حمل‌ونقل بریتانیا، در ماه نوامبر طی گفتگویی با وبگاه بی‌بی‌سی اعلام کرد که ممکن است، پای وسایل نقلیه خودران تا سال 2026 به برخی از جاده‌های این کشور باز شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود که لایحه وسایل نقلیه خودکار به زودی در مجلس این کشور تصویب شود.

پیوند منبع