زاویه؛ در دسامبر ۲۰۲۲، ‌‌‌‌‌‌‌ایالات‌متحده آمریکا و کره جنوبی نخستین گفتگوی «فناوری‌های نوظهور و کلیدی نسل بعد» را برگزار کردند. این گفتگو با رهبری مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان و همتای کره‌ای او، چو تائه یانگ انجام شد. این گفتگو نتیجه اعلامیه‌ای بود که در جریان سفر رسمی آوریل ۲۰۲۳ رئیس‌جمهور کره جنوبی، یون سوک یول به واشنگتن دی‌سی انجام شد. در خلال گفتگوی «فناوری‌های نوظهور و کلیدی نسل بعد»، سالیوان تعهد خود را برای گسترش همکاری‌های فناوری بین ‌‌‌‌‌‌‌ایالات‌متحده آمریکا و متحدان همفکر آن، از جمله آغاز یک گفتگوی سه‌جانبه فناورانه میان آمریکا کره جنوبی و هند در سال ۲۰۲۴، ابراز کرد. علاوه بر این، سالیوان با همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود دیدار کرد تا تعهدات تعیین شده در اجلاس کمپ دیوید در اوت ۲۰۲۳ را پیگیری کند که هدف آن تقویت همکاری سه‌جانبه بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بود. این تعاملات برای ایجاد الزامات اداری به منظور تقویت رویکرد جامع مبتنی بر اتحاد برای همکاری میان متحدان آمریکا طراحی شده است.

پس از برگزاری گفتگوی «فناوری‌های نوظهور و کلیدی نسل بعد»، مقامات ارشد دو کشور به ایجاد کانال‌های جدید همکاری در زمینه‌های فناوری مختلف مأمور شدند. این گفتگو همچنین خواستار همکاری نزدیک بین آمریکا و کره جنوبی به‌عنوان بخشی از یک نیروی ضربت جدید فناوری‌های پیشرفته تحت رهبری وزارتخانه‌های دادگستری و بازرگانی آمریکا شد. هدف از این نیروی ضربت، محافظت از فناوری‌های پیشرفته‌ی توسعه‌یافته‌ی مشترک در برابر سوءاستفاده و بهره‌برداری توسط طرف‌های متخاصم است. در حوزه‌ی توسعه‌ی نیمه‌هادی‌ها، بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) و وزارت علوم و فناوری اطلاعات کره جنوبی (MSIT) مأمور شدند تا تحقیق و توسعه‌ی مشترک در فناوری‌های پیشرفته را ترویج دهند. علاوه بر این، مرکز ملی فناوری نیمه‌هادی آمریکا با مرکز فناوری پیشرفته‌ی نیمه‌هادی‌های کره همکاری خواهد کرد تا فعالیت‌های تحقیقاتی بخش‌های دولتی و خصوصی را در دو کشور پیش ببرد. علاوه بر نیمه‌هادی‌ها، بنیاد ملی علوم آمریکا و وزارت علوم و فناوری اطلاعات کره جنوبی همکاری‌های تحقیقاتی مشترکی را در زمینه‌های زیست‌فناوری و تولیدات زیستی پیش خواهند برد. این همکاری شامل اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی زیست‌فناوری بین آزمایشگاه ملی لارنس برکلی و مؤسسه تحقیقات زیست‌فناوری و بیوتکنولوژی کره است. این همکاری گسترده همچنین شامل مشارکت‌های پژوهشی و تبادل دانش در حوزه‌های مختلف تحقیقات پزشکی بین مؤسسات مختلف آمریکایی و کره‌ای می‌شود. از جمله این مؤسسات می‌توان به مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی در حوزه سلامت، مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، مؤسسه ملی سرطان و همتایان کره‌ای‌ آن‌ها اشاره کرد.

در زمینه توسعه فناوری باتری و انرژی پاک، همکاری بین آزمایشگاه‌های ملی ایالات‌متحده، از جمله آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام و آزمایشگاه‌های ملی ساندیا و همتایان کره جنوبی بر توسعه نسل بعدی باتری‌ها، فناوری‌های انرژی پاک، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس بزرگ و پروژه‌هایی برای ایجاد پایگاه داده ایمنی باتری و استانداردهای بین‌المللی متمرکز خواهد بود.

در بخش کوانتوم، مؤسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا (NIST) و مؤسسه تحقیقات استاندارد و علوم کره (KRISS) وظیفه تشویق تحقیقات در راستای توسعه «رایانش کوانتومی ابررسانای نسل بعدی» را بر عهده گرفته‌اند. این همکاری همچنین شامل افزایش تعامل بین کنسرسیوم توسعه اقتصادی کوانتومی و انجمن صنعت کوانتومی کره خواهد بود.

در حوزه‌ی هوش مصنوعی هر دو دولت متعهد به همکاری در توسعه چارچوب‌های حکمرانی بین‌المللی برای هوش مصنوعی شدند. همچنین کره جنوبی در سال 2024 میزبان اجلاس مجازی هوش مصنوعی، انجمن جهانی هوش مصنوعی و اجلاس هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه‌ی نظامی خواهد بود. مؤسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا و آژانس فناوری و استانداردهای کره نیز توافق کردند که در توسعه‌ی استانداردهای فناوری همکاری کنند.

در نهایت، هر دو کشور متعهد شدند تا با همکاری در زمینه فناوری ابری، به تقویت ارتباطات دیجیتال و هماهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازند. هدف‌ آن‌ها از طریق تأمین مالی مشترک، توسعه و استانداردسازی پلتفرم‌های نسل بعدی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای ایجاد یک «زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات امن و انعطاف‌پذیر»[1] در سطح دوجانبه و جهانی است. علاوه بر این، هر دو طرف در تلاش هستند تا از طریق انجمن جهانی قوانین حریم خصوصی فرامرزی[2]، رویکرد مشترکی برای مدیریت حفاظت از داده و جریان داده‌ها ایجاد کنند.

در پایان باید گفت که رویکرد گفتگوی «فناوری‌های نوظهور و کلیدی نسل بعد» آینده‌ی امیدوارکننده‌ای را برای همکاری‌های فناورانه آمریکا و کره جنوبی ترسیم می‌کند، اما تحقق کامل این پتانسیل به دو فرض اساسی وابسته است:

  1. حفظ پیشرو بودن آمریکا در نوآوری‌های فناوری جهانی: ‌‌‌‌‌‌‌ایالات‌متحده آمریکا باید بتواند نقش پیشرو خود در نوآوری‌های فناوری جهانی حفظ کند و از چالش‌های رقبای داخلی و خارجی علیه برتری فناورانه خود جلوگیری نماید.
  2. رفع موانع قانونی موجود:به منظور حصول اطمینان از مشارکت کامل متحدان ایالات متحده به عنوان ذی‌نفعان برابر در اتخاذ رویکردی یکپارچه برای حفظ رهبری فناوری آمریکا و متحدانش، ضروری است که راهکارهایی برای رفع محدودیت‌های قانونی فعلی که مانع از همکاری‌های مورد نظر می‌شوند، شناسایی و اعمال شوند.

برآورده شدن این دو شرط، همکاری‌های عمیق و گسترده را بین آمریکا و کره جنوبی در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله نیمه‌رساناها، زیست‌فناوری، انرژی پاک، فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی ممکن می‌سازد. این همکاری‌ها می‌توانند منجر به افزایش نوآوری، تقویت امنیت ملی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی مشترک برای هر دو کشور شوند.

 


[1] secure and resilient ICT infrastructure

[2] Global Cross‌Border Privacy Rules Forum