زاویه؛ یک استارتاپ با چه چالش‌هایی برای بقای کسب‌وکار خود مواجه است؟ استارتاپ‌ها برای دستیابی به درآمدهای میلیارد دلاری و تبدیل شدن به یک یونیکورن چه ابتکاراتی به خرج می‌دهند؟

پاسخ این پرسش‌ها، موضوع اصلی یکی از پنل‌های تخصصی کنفرانس وب‌سامیت 2023 بود. سخنرانان این پنل سه تن از بنیان‌گذاران استارتاپ‌هایی از هند، آمریکا و آلمان بودند که کسب‌وکارشان به یونیکورن تبدیل شده‌ است.

دنیل کراوز (هم‌بنیان‌گذار و مدیر شرکت حمل‌ونقل «Flix »)، اسپا لکا (هم‌بنیان‌گذار شرکت تحویل فوری مواد غذایی و خرده‌فروشی «JOKR») و دیویا گوکل نات (هم‌بنیان‌گذار شرکت آموزشی «BUJU’S») در این نشست به بیان تجربیات و چالش‌های خود در مواجهه با بازار، سرمایه‌گذاران، مشتریان و قانون‌گذاران پرداختند.

اصطلاح «یونیکورن» به شرکت‌های استارتاپی اطلاق می‌شود که ارزش بازاری معادل ۱ میلیارد دلار یا بیشتر را به دست می‌آورند. این اصطلاح در سال 2013 توسط آیلین لی ابداع شد تا نادر بودن چنین استارتاپ‌های با ارزشی را برجسته کند. یونیکورن‌ها در عصر حاضر به محرک اصلی نوآوری و رشد در اقتصاد دیجیتال تبدیل شده‌اند.

به عقیده کارشناسان، دلیل رشد انفجاری تک‌شاخ‌ها توانایی آن‌ها در جذب استعدادهای برتر فناوری است. آن‌ها اغلب مدیران و کارمندانی را با پیشینه فناوری، علم و تجارت از دانشگاه‌های برتر جذب می‌کنند.