زاویه، به گزارش وبگاه خبری رویترز، تیک‌تاک و بایت‌دنس، شرکت چینی مادر این پلتفرم اجتماعی، طی روزهای اخیر، شکایتی را در دادگاه فدرال ایالات متحده مطرح کرد. نمایندگان این دو شرکت، خواستار توقف قانون الزام واگذاری تیک‌تاک در آمریکا هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیراً با اجرای قانونی موافقت کرده است که بر اساس آن پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک با ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی باید کسب‌وکار خود را واگذار کند و در غیر این صورت با ممنوعیت فعالیت در این کشور مواجه می‌شود.

تیک‌تاک و بایت‌دنس شکایت خود را به دادگاه استیناف منطقه کلمبیا ارائه و استدلال کردند که الزام حقوقی جدید، برخی اصول قانونی این کشور از جمله متمم اول قانون اساسی ای کشور را نقض می‌کند. این قانون که در تاریخ 24 آوریل توسط بایدن امضا شد، تا 19 ژانویه 2025 به بایت‌دنس فرصت می‌دهد که تیک‌تاک را بفروشد یا با منع فعالیت مواجه شود.

در متن دادخواست این شکایت آمده است: «برای نخستین بار در تاریخ، کنگره قانونی وضع کرده است که یک پلتفرم اجتماعی شناخته شده را مشمول ممنوعیت دائمی و سراسری می‌کند. واگذاری  از نظر تجاری، فنی و قانونی به سادگی امکان‌پذیر نیست. این قانون تیک‌تاک را از روز 19 ژانویه 2025 تعطیل و 170 میلیون آمریکایی را از برقراری ارتباط در بستر این رسانه اجتماعی محروم می‌کند. »

از سوی دیگر کاخ سفید مدعی است که قصد تعطیلی تیک‌تاک را ندارد و صرفاً می‌خواهد مالکیت یک شرکت چینی بر آن را پایان دهد. دولت آمریکا هنوز واکنشی نسب به این اقدام تیک‌تاک نداشته است.

پیوند منبع