زاویه؛ به نقل از Reuters، هیئت نظارت متا پس از یک سال بررسی دریافت که ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در پلتفرم‌های متعلق به متا، موجب خفقان میلیون‌ها کاربر شده است و از این شرکت خواست که به ممنوعیت مذکور پایان دهد.

این هیئت که توسط شرکت متا تأمین مالی می‌شود و سازوکاری مستقل برای فعالیت دارد، تنها زمانی حذف پست‌های حاوی کلمه «شهید» توسط متا را مجاز دانست که آشکارا مروج خشونت باشد یا دیگر قوانین این شرکت را نقض کند.

این حکم پس از سال‌ها انتقاد از نحوه برخورد این شرکت با محتوای مربوط به منطقه جنوب غربی آسیا صادر شده است. در سال 2021 نتایج یک پژوهش به سفارش شرکت متا نشان داد که رویکرد این شرکت تأثیر نامطلوب حقوق بشری بر فلسطینی‌ها و سایر کاربران عرب زبان پلتفرم‌هایش داشته است.

این انتقادها از زمان افزایش تنش و درگیری میان اشغالگران صهیونیست و نیروهای مقاومت در ماه اکتبر سال گذشته افزایش یافت. گروه‌های مدافع حقوق بشر، متا را متهم به سرکوب محتوای حامی مردم فلسطین در فیس‌بوک و اینستاگرام کرده‌اند.

هیئت نظارت متا نیز در گزارش اخیر خود به نتایج مشابهی اشاره کرد و دریافت که قوانین این شرکت درباره ممنوعیت استفاده از واژه «شهید»، تنوع معانی کلمه را در نظر نمی‌گیرد و منجر به حذف طیف گسترده‌ای از محتوای غیر خشونت‌آمیز می‌شود. هل تورنینگ اشمیت، رئیس هیئت نظارت طی بیانیه‌ای گفت: «متا با این فرض پیش می‌رود که سانسور موجب افزایش ایمنی می‌شود؛ اما شواهد نشان می‌دهد که سانسور می‌تواند، گروه‌ها را به حاشیه براند و اصلأ تأثیری بر ایمنی نداشته باشد.»

پیوند منبع