زاویه؛ به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ویژگی یادداشت‌های انجمن یا «Birdwatch» سابق، یکی از نقاط اتکای ایلان ماسک برای تغییر شکل توییتر و تحقق چشم انداز ایجاد پلتفرم مبتنی بر آزادی بیان است.

این ویژگی که مورد توجه ماسک قرار گرفته است، سابقا برای مبارزه با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده و همچنین حقیقت‌‎سنجی توییت‌های منتشر شده در توییتر با تکیه بر مشارکت‌های جمع‌سپاری برای برچسب زدن به توییت‌ها طراحی شده بود.

اکنون ماسک تصمیم دارد از این ویژگی برای تحقق وعده خود به تبدیل توییتر به محیطی قابل اعتماد و امن برای آزادی بیان استفاده کند؛ ماسک «Community Notes» را در صورت ترویج، ابزاری موثر برای کشف دروغ می‌داند.

گفته می‌شود اطلاعات این یادداشت‌ها، داوطلبانه و مشابه نحوه کار ویکی پدیا ارائه می‌شود و هر کسی می‌تواند برای مشارکت در بازخورد به محتوای هر توییت، ثبت نام و یادداشتی پیشنهاد کند.

پس از احراز هویت موفق ثبت نام کننده و پیش از عمومی شدن یادداشت‌ها، از سایر مشارکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا با پاسخ دادن به سؤال «آیا این یادداشت مفید است؟» آن را رتبه‌بندی کرده و امتیاز دهند. آنگاه با اجرای الگوریتمی، یاداشت‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شوند؛ سپس یادداشت‌هایی که توسط الگوریتم‌ها تایید شوند، به توییت‌ها اضافه می‌شوند.

کارن نورت، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در زمینه رسانه‌های اجتماعی، یکی از نگرانی‌های این برنامه را توانایی عضوگیری آن برشمرد و گفت: «مهم است در نظر داشته باشیم که چه کسی آنقدر انگیزه دارد که برای مشارکت وقت بگذارد، ثبت نام کند و فرایند تایید آن را به نظاره بنشیند.»

 

پیوند منبع