زاویه؛ به نقل از Reuters، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه با رادیو عمومی ملی (National Public Radio) مدعی شد که کنترل صادرات آمریکا بر ارسال تراشه‌های محاسباتی پیشرفته به چین به معنای تلاش برای عقب نگه‌داشتن اقتصاد یا توسعه فناوری این کشور نیست.

مقامات آمریکا از سال 2022، محدودیت‌های گسترده‌ای بر ارسال تراشه‌های محاسباتی به چین اعمال و فروش برخی از تراشه‌های «انویدیا»، «AMD»، «اینتل» و سایر فعالان این حوزه را ممنوع کرده‌اند. این کنترل‌های صادراتی افزون بر ممنوعیت‌های پیشین منع ارسال تراشه به هوآوی بودند.

با این حال، مقامات ایالات متحده به دو شرکت آمریکایی اینتل و کوالکام مجوز داده‌اند، فروش برخی تراشه‌های خود را به هوآوی ادامه دهند. دو قانون‌گذار جمهوری‌خواه در اوایل این هفته از معافیت اینتل انتقاد کردند؛ اما بلینکن این اقدام را گواه عدم تلاش ایالات متحده برای ایجاد مشکل در روند پیشرفت چین دانست.

این در حالی است که دولت بایدن به تازگی و با هدف سخت‌تر کردن دسترسی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه ایالات متحده، قوانین محدودیت صادرات فناوری به این کشور را به‌روزرسانی کرده است. قوانین جدید تصریح می‌کنند که محدودیت‌های ارسال تراشه به چین برای لپ‌تاپ‌های حاوی این تراشه‌ها نیز اعمال خواهد شد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که قصد دارد به‌روزرسانی محدودیت‌های خود در زمینه ارسال فناوری به چین را همچنان ادامه دهد.

پیوند منبع