زاویه؛ به نقل از Reuters، دور بعدی نشست گروه هفت (G7) از 13 تا 15 ژوئن در منطقه پوگلیا در جنوب ایتالیا برگزار خواهد شد و رهبران ایالات متحده، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا را گرد هم می‌آورد. جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا همچنین اعلام کرد که پاپ فرانسیس در نشست امسال شرکت و درباره چالش‌های ناشی از توسعه فناوری هوش مصنوعی گفت‌وگو خواهد کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان پیش‌تر نسبت به خطرات انحراف هوش مصنوعی هشدار داده و خواستار تنظیم‌گری جهانی برای مهار آن در راستای منافع عمومی شده بود.

ملونی طی سخنانی در پیامی ویدیویی گفت: «این اولین بار در تاریخ است که پاپ در نشست جی هفت شرکت می‌کند.»

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پاپ فرانسیس به جلسه اختصاصی هوش مصنوعی نشست گروه هفت خواهد پیوست. وی پیش‌تر این فناوری را یکی از بزرگترین چالش‌های انسان‌شناختی عصر حاضر توصیف کرده است.

ملونی در این خصوص گفت: «من متقاعد شده‌ام که حضور پاپ سهم تعیین‌کننده‌ای در تدوین چارچوب تنظیم اخلاقی و فرهنگی هوش مصنوعی خواهد داشت.»

ایتالیا که در حال حاضر ریاست دوره ای گروه G7  را بر عهده دارد، این هفته لایحه‌ای را با هدف وضع قوانین اساسی برای استفاده از هوش مصنوعی، اختصاص سرمایه‌گذاری در این بخش و تحریم جرائم مرتبط با فناوری مذکور تصویب کرد. نخست وزیر ایتالیا گفت: «این یک فناوری است که می‌تواند فرصت‌های بزرگی ایجاد کند؛ اما خطرات عظیمی را نیز به همراه دارد و به‌طور اجتناب‌ناپذیری بر تعادل‌های جهانی تأثیر می‌گذارد.»

وی همچنین افزود: «هوش مصنوعی باید هم انسان‌محور و هم تحت کنترل انسان باشد.»

پیوند منبع