زاویه؛ به نقل از Reuters، مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا که خواهان افزایش مشارکت غول‌های فناوری با استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی است، روز جمعه از استارتاپ هوش مصنوعی فرانسوی «Mistral AI» دیدار و اعلام کرد که این بخش به رقابت بیشتری نیاز دارد.

وستاگر در حساب کاربری ایکس خود نوشت: «اگر زودتر اقدام کنیم، می‌توانیم از تسلط چند بازیگر بزرگ بر بازار هوش مصنوعی جلوگیری کنیم، مانند آنچه در مورد پلتفرم‌های دیجیتال اتفاق افتاد. ما اکنون به رقابت پر جنب و جوش در زمینه هوش مصنوعی نیاز داریم.»

وی همچنین افزود: «امروز دیدار خوبی بامسئولان شرکت «Mistral AI» داشتم.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده طی روزهای اخیر، استارتاپ «Mistral AI» با سرمایه‌گذاران برای جمع‌آوری چندصد میلیون دلار وارد مذاکره شده است که ارزش کلی این شرکت را به 5 میلیارد دلار می‌رساند. شرکت مایکروسافت نیز در ماه فوریه، 16 میلیون دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری و با آن همکاری کرد تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را از طریق پلتفرم ابری «Azure» در دسترس کاربران قرار دهد.

مایکروسافت همچنین یکی از سرمایه‌گذاران اصلی استارت‌آپ «OpenAI»، مالک چت‌بات «ChatGPT» نیز محسوب می‌شود.

از دیگر مشارکت‌های بزرگ حوزه هوش مصنوعی می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های آمازون و گوگل در استارتاپ «آنتروپیک» اشاره کرد که نگرانی‌های تنظیم‌گرانه را برانگیخته است. این نگرانی‌ها ناشی از ترس تسلط غول‌های فناوری بر این فناوری در حال توسعه مانند سایر حوزه‌ها است.

پیوند منبع