زاویه؛ به نقل از Reuters، الگوریتم توصیه محتوای تیک‌تاک، پس از صدور دستور واگذاری تیک‌تاک از سوی دولت ایالات متحده بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. شرکت بایت‌دنس، مالک چینی این پلتفرم اجتماعی، در واکنش به تصویب این قانون، اعلام کرد که در صورت شکست همه گزینه‌های قانونی برای مبارزه با فشار دولت آمریکا، ترجیح می‌دهد این پلتفرم اجتماعی را تعطیل کند. به گفته برخی منابع آگاه نزدیک به شرکت فناوری چینی، الگوریتم‌های تیک‌تاک، هسته اصلی عملیات بایت‌دنس هستند. از همین روی، جایگاه الگوریتم‌ها فروش برنامه را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

دولت چین در سال 2020، تغییراتی را در قوانین صادرات خود اعمال کرد و در جریان اصلاحات، حق تأیید و صدور مجوز برای صادرات الگوریتم‌ها و کدهای منبع را به دست آورد. به عقیده کارشناسان، همین امر واگذاری و فروش برنامه‌های کاربردی چینی به مشتریان خارجی را برای شرکت‌ها دشوار می‌کند.

از همین روی، در ادامه نحوه عملکرد این الگوریتم و دلایل پیشی گرفتن تیک‌تاک از رقبایی چون اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت در جذب مخاطب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به عقیده بسیاری از متخصصان و کارکنان سابق بایت‌دنس، عامل موفقیت تیک‌تاک تنها الگوریتم نیست، بلکه نحوه کارکرد آن با فرمت ویدیوی کوتاه نیز در موفقیت جهانی این پلتفرم بسیار مؤثر بوده است.

تا پیش از ظهور تیک‌تاک، بسیاری با توجه به محبوبیت فیس‌بوک و اینستاگرام بر این باور بودند که اتصال و ارتباطات کاربران، راز موفقیت یک برنامه شبکه اجتماعی هستند؛ اما این برنامه نشان داد الگوریتمی که بر درک علایق کاربر مبتنی باشد، می‌تواند قدرتمندتر عمل کند. مدیران تیک‌تاک از جمله شو زی چو، مدیر عامل این پلتفرم، به جای ساختن الگوریتم خود بر مبنای گراف اجتماعی، سیگنال‌های علاقه‌مندی را محور کار خود قرار دادند.

کاتالینا گوانتا، استادیار دانشگاه اوترخت در این خصوص گفت: «در حالی که رقبا الگوریتم‌های مبتنی‌بر علاقه مشابهی دارند، تیک‌تاک می‌تواند اثربخشی الگوریتم را با فرمت ویدیوی کوتاه دو چندان کند.»

وی همچنین افزود: «سیستم توصیه آن‌ها بسیار رایج است؛ اما آنچه واقعاً تیک‌تاک را به عنوان یک برنامه متمایز می‌کند، طراحی و محتوا است.»

به عقیده کارشناسان، فرمت ویدیوی کوتاه، الگوریتم تیک‌تاک را بسیار پویاتر می‌کند و به آن اجازه می‌دهد که اولویت‌ها و علایق کاربران را در طول زمان ردیابی کند و دقیقأ آنچه را که کاربر نیاز دارد، پیش چشم او ظاهر نماید.

به گفته جیسون فانگ، رئیس سابق واحد گیمینگ تیک‌تاک، فرمت ویدیوی کوتاه همچنین به این برنامه اجازه می‌دهد تا با سرعت بسیار بیشتری تنظیمات برگزیده کاربر را بیاموزد.

علاوه ‌بر این، موقعیت تیک‌تاک به عنوان برنامه‌ای که از ابتدا برای دستگاه‌های تلفن همراه ساخته شده بود، نسبت به پلتفرم‌های رقیب که مجبور بودند رابط‌های خود را از صفحه نمایش رایانه با نسخه تلفن همراه تطبیق دهند، برتری داشت.
ورود زودهنگام تیک‌تاک به بازار ویدیوهای کوتاه نیز مزیت بزرگی برای این شرکت ایجاد کرد. اینستاگرام ریلز را تا سال 2020 راه‌اندازی نکرد، یوتیوب نیز شورتز را در سال 2021 فعال کرد و در نتیجه هر دو از نظر تجربه توسعه داده و محصول سال‌ها از تیک‌تاک عقب هستند.

پلتفرم اجتماعی چینی همچنین به طور منظم محتوایی خارج از علاقه کاربران را توصیه می‌کند. مدیریت این شرکت معتقد است که این کار برای تجربه کاربری تیک‌تاک ضروری است.

آری لایتمن، استاد دانشگاه کارنگی ملون معتقد است که مزیت دیگر تیک‌تاک، تشویق کاربران به تشکیل گروه‌های عمومی از طریق هشتگ است.

پیوند منبع