زاویه؛ به نقل از CNN، دولت ایالات متحده در زمینه نحوه استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای دفاع از خطوط هوایی، تأسیسات و سایر زیرساخت‌های حیاتی، به ویژه در برابر حملات مبتنی‌بر این فناوری، خواستار دریافت مشاوره از شرکت‌های بزرگ فناوری شده است.

وزارت امنیت داخلی این کشور اخیراً  از ایجاد پنلی متشکل از مدیران عامل برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و صنایع جهان خبر داد. این فهرست شامل ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل؛ ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت؛ سم آلتمن، مدیر اجرایی «OpenAI» و همچنین مدیر پیمانکاران دفاعی بزرگ این کشور از جمله نورث روپ گرومن و شرکت هواپیمایی دلتا ایر لاین می‌شود.

به عقیده کارشناسان، این اقدام حکایت از همکاری نزدیک دولت ایالات متحده با بخش خصوصی دارد که در فقدان قانون ملی هوش مصنوعی می‌کوشد، خطرات و چالش‌های هوش مصنوعی را از این طریق برطرف سازد.

بنا بر اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا، مجموعه‌ای از کارشناسان توصیه‌هایی را به شرکت‌های مخابراتی، اپراتورهای خطوط انتقال، تأسیسات برق و سایر بخش‌ها درباره نحوه استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی ارائه خواهند کرد. این گروه همچنین به آماده‌سازی این بخش‌ها در برابر اختلالات مرتبط با هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «هوش مصنوعی یک فناوری تحول‌آفرین است که می‌تواند، منافع ملی ما را به شکلی بی‌سابقه پیش ببرد. این فناوری در عین حال، مخاطراتی واقعی در پی دارد؛ خطراتی که می‌توانیم با اتخاذ بهترین شیوه‌ها و انجام برخی اقدامات مطالعه‌شده و ملموس آن‌ها را کاهش دهیم.»

مدیران عامل شرکت‌های فناوری مانند «خدمات وب آمازون»، سازندگان تراشه مانند « AMD»، توسعه‌دهندگان مدل هوش مصنوعی مانند «انتروپیک»،  «آی بی ام»، «سیسکو» و برخی گروه‌های مدنی در میان دیگر شرکت‌کنندگان این پنل قرار دارند. مقامات فدرال، ایالتی و محلی و همچنین دانشگاهیان برجسته حوزه هوش مصنوعی نیز عضو این پنل هستند.

تشکیل هیئت 22 عضوی ایمنی و امنیت هوش مصنوعی نتیجه فرمان اجرایی سال 2023 جو بایدن است. این فرمان اجرایی همچنین امسال منجر به وضع قوانین گسترده دولتی شد که نحوه خرید و استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های آژانس‌های فدرال را تنظیم می‌کرد.

پیوند منبع