زاویه؛ به نقل از EuroNews، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اخیراً طی اظهار نظری اعلام کرد که مایل است اروپا یک گروه «اکثریت دیجیتالی» زیر ۱۵ سال ایجاد کند؛ به این معنی که تا پیش از رسیدن کاربران به این سن، والدین بتوانند دسترسی آن‌ها به «فضای دیجیتال» را کنترل کنند.

مکرون طی سخنانی در دانشگاه سوربن با اشاره به وجود مزاحمت‌های سایبری، محتوای مستهجن، کودک‌آزاری و فقدان اعتدال در پلتفرم‌های دیجیتال گفت: «آیا کسی فرزندش را در 5، 10 یا 12 سالگی به جنگل می‌فرستد؟ امروز، برای چندین ساعت در روز درهای جنگل را باز می‌کنیم.»

از آنجا که کودکان و نوجوانان در سنین پایین‌تر به فناوری دسترسی پیدا می‌کنند، نگرانی‌هایی نسبت به وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های در دسترس آن‌ها وجود دارد. از همین روی بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی حداقل سن برای ایجاد یک حساب کاربری را  13 سال تعیین کرده‌اند.

این در حالی است که مقررات حفاظت از داده اتحادیه اروپا حداقل سن نوجوانان برای پردازش داده‌هایشان را 16 سال تعیین کرده است؛ اما کشورهای عضو می‌توانند تصمیم بگیرند که محدودیت سنی را تا 13 سال کاهش دهند.

پارلمان فرانسه در ژوئیه 2023 قانونی وضع کرد که بر اساس آن، ارائه‌دهندگان خدمات شبکه‌های اجتماعی آنلاین در این کشور از ثبت نام کودکان زیر 15 سال منع می‌شوند، مگر این‌که صراحتاً از والدین یا قیم آن‌ها مجوز داشته باشد. عدم رعایت این تعهد می‌تواند، منجر به جریمه پلتفرم اجتماعی تا یک درصد از فروش جهانی آن شود.

با این وجود، چالش‌های بسیاری در مسیر اجرای این قانون وجود دارد. توماس رومر، رئیس و مؤسس رصدخانه والدین و آموزش دیجیتال فرانسه (French Observatory for Parenthood and Digital Education) گفت: «با این حال، حدود 19 درصد از کودکان بین 7 تا 10 سال اعلام کرده‌اند که از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، بنابراین تغییر این روند ممکن است مشکل باشد.»

وی همچنین اظهار داشت که محدودیت‌ها را کارآمد نمی‌داند، بلکه بیشتر به مقررات و آموزش اعتقاد دارد و اذعان داشت که در پس اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انسان‌ها قرار دارند؛ بنابراین وقتی مسائلی مانند آزار و اذیت وجود دارد، مردم پشت آن هستند.

پیوند منبع