زاویه؛ به نقل از Reuters، تنظیم‌گران ضدانحصار اتحادیه اروپا اعلام کردند که عملکرد شرکت‌های گوگل، متا و اپل به دلیل نقض احتمالی قانون جدید بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج این تحقیقات می‌تواند در ادامه به اعمال جریمه سنگین برای شرکت‌های مذکور منجر شود.

هدف قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا که از تاریخ 7 مارس لازم‌الاجرا شده است، تسهیل انتخاب سرویس‌های آنلاین رقیب مانند پلتفرم‌های اجتماعی، مرورگرهای وب و فروشگاه‌های اپلیکیشن از سوی کاربران است؛ امری که قدرت غول‌های فناوری را به چالش می‌کشد. به عقیده کارشناسان این اقدام اروپا امکان رقابت را برای شرکت‌های کوچکتر فراهم می‌کند.

از سوی دیگر شرکت‌های فناوری ادعا می‌کنند که هزاران مهندس و کارشناس را برای برآورده‌کردن الزامات قانون بازارهای دیجیتال اروپا به کار گرفته‌ و به کاربران گزینه‌های انتخابی بیشتری ارائه می‌دهند.

با این حال، کمیسیون اروپا همچنان نسبت به انطباق اقدامات این شرکت‌ها با قانون مذکور تردید دارد. تیری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا، در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره عجولانه بودن آغاز تحقیقات تنها دو هفته پس از اجرای قانون گفت: «تحقیقات نباید تعجب برانگیز باشد. قانون قانون است. ما نمی‌توانیم فقط بنشینیم و منتظر بمانیم.»

پیوند منبع