کمیسیون اروپا باید براساس قانون بازارهای دیجیتال کدام ادغامها را بررسی کند؟
عنوان | Which mergers should the European Commission review under the Digital Markets Act |
---|---|
نویسنده | Christophe Carugati |
مرکز مطالعاتی | Bruegel |
تاریخ انتشار | 9 دسامبر 2022 |
پیوند | Bruegel |
زاویه؛ غولهای فناوری بین سالهای 1987 تا ژوئیه 2022، 1149 شرکت را در بخشهای مختلف اقتصادی خریداری کردند. کمیسیون اروپا تنها 21 مورد از این ادغامها را بررسی کرد، درحالیکه اکثر آنها حدود کنترلی ادغام در اتحادیه اروپا را برآورده نمیکردند. این نشاندهنده اجرای ناقص قوانین است که با عدم نظارت بر ادغامهای مسئلهدار بازار رقابتی را به خطر انداخته است.
قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، که در نوامبر 2022 لازمالاجرا شد، تعهداتی را برای پلتفرمهای خدمات پایه نظیر موتور جستجو که اصطلاحاً Gatekeeper نامیده میشوند، در نظر گرفته است. یکی از مهمترین موارد این قانون لزوم اطلاعرسانی شرکتها درمورد تمامی خریدها و ادغامهای آتی خود در این حوزه است. این قانون باید بتواند گزارشهای ارجاعی از سوی مقامات محلی را در این حوزه با استفاده از ظرفیتهای کمیسیون با دقت ویژه مورد بررسی قرار دهد.
دستورالعمل فعلی کمیسیون اروپا درباره فرایند ارجاع و رسیدگی به پروندههای ادغام، انعطافپذیر اما غیرعملی است، زیرا بهجای معیارهای واضح و عینی، بر نظریهها تکیه دارد. بدون شفافسازی، ممکن است ادغامهای بدون مشکل نیز در فرایند بررسی قرار گرفته و موجب تخصیص ناکارآمد منابع انسانی شود، اما عدماطمینان قانونی همچنان ادامه داشته باشد. ازاینرو لازم است تا کمیسیون دستورالعمل جدیدی را مبنی بر احتمال مشکلساز بودن ادغامهای دیجیتالی صادر کند.