زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری SCMP، دانشمندان چینی در حاشیه یکی از معتبرترین کنفرانس‌های صنعت طراحی تراشه از دو تراشه هوش مصنوعی بسیار کم‌مصرف با عملکرد فوق‌العاده بالا رونمایی کردند. تراشه‌های هوش مصنوعی برای پردازش وظایف مبتنی بر این فناوری طراحی شده‌اند و به دلیل نیازهای محاسباتی سنگینی که دارند، نیازمند توان قابل توجهی هستند.

پروفسور ژو جون و تیم تحقیقاتی وی از دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین (UESTC) موفق شده‌اند که با استفاده از الگوریتم‌ها و بهینه‌سازی طراحی، مصرف انرژی را در این تراشه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این تیم دو مورد از این تراشه‌های نوآورانه را در کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد (2024 International Solid-State Circuits Conference) ارائه کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از این دو تراشه هوش مصنوعی برای تعبیه در دستگاه‌های هوشمند جهت فعال کردن کنترل صوتی آفلاین طراحی شده است. این تراشه در تشخیص کلمات کلیدی و سیگنال‌های صوتی حتی با وجود نویزهای محیطی، مانند تلویزیون، موسیقی یا سایر افراد در حال صحبت برتری دارد.

بنا بر اعلام وب‌سایت «UESTC»، این تراشه به مصرف انرژی کمتر از دو میکروژول در هر نمونه و میزان دقت بیش از 95 درصد در محیط‌های آرام و 90 درصد در اماکن پر سر و صدا دست یافته است که معیارهای جهانی جدیدی را برای کارایی انرژی و دقت تعیین می‌کند.

دومین تراشه‌ای که این تیم در کنفرانس ارائه کرد نیز برای تشخیص سیگنال‌های حملات افراد مبتلا به بیماری صرع طراحی شده است. این دستگاه که برای استفاده در گجت‌های پوشیدنی ساخته شده است، از تشخیص الکتروانسفالوگرام (EEG) برای هشدار تشنج صرعی استفاده می‌کند تا بیمار بهتر بتواند درصدد دریافت کمک پزشکی یا درمان برآید.

این رویداد یک گردهمایی جهانی سالانه برای فعالان حوزه تراشه است که در آن بهترین محققان، مهندسان و متخصصان برای صحبت درباره پیشرفت‌های جدید و آینده فناوری مذکور گرد هم می‌آیند. کنفرانس امسال از 18 تا 22 فوریه در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد.

پیوند منبع