زاویه؛ به گزارش SCMP، تازه‌ترین اسناد و داده‌های مالی بازار سهام چین نشان می‌دهند، قرار است خون تازه‌ای در رگ‌های صنعت نیمه هادی تحریم شده این کشور، تزریق شود. جذب سرمایه از طریق فهرست‌های عمومی جدید و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بورس، راه حلی حیاتی برای خودکفایی چین در صنعت نیمه هادی در بحبوحه تنش‌های تراشه در سراسر جهان و مقابله با محدودیت‌های تجاری روزافزون آمریکا است.

پکن در نظر دارد برنامه‌هایی برای عرضه اولیه عمومی 9 نهاد فعال در زنجیره تامین نیمه هادی این کشور، از شرکت‌های طراحی مدار مجتمع گرفته تا شرکت‌های بسته‌بندی تراشه ارائه دهد. انتظار می‌رود بورس این کشور بتواند در مجموع 21.6 میلیارد یوان معادل 3 میلیارد دلار از طریق سرمایه‌گذاران عرضه‌های اولیه به دست آورد.

«نیمه هادی هوآ هونگ» دومین تولید کننده بزرگ تراشه چین، فهرستی 2.5 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری به علاقه‌مندان مشارکت در عرضه‌های اولیه منتشر کرده است.

گری نگ، اقتصاددان ارشد آسیا-اقیانوسیه در بانک سرمایه‌گذاری فرانسوی «Natixis» در خصوص تدابیر اتخاذ شده گفت: «از نظر میزان معاملات، عرضه‌های اولیه سهام در چند فصل گذشته ثابت بوده است، تفاوتی که اکنون شاهد آن هستیم، فراهم شدن امکان بیشتر دسترسی به سرمایه توسط تولید کنندگان تراشه و تمرکز منابع بر تحقیق و توسعه است.

وی افزود:«با آنکه تحقیق و توسعه در این صنعت، دارای فرایندی پیچیده و طولانی است، اما مقابله با محدودیت‌های ایالات متحده ارزش تحمل این حجم از سختی کار را دارد.»

سرویس داده‌های شرکت چینی «Qichacha» گزارش داده است، در 11 ماه اول سال جاری، سهام 46 شرکت مرتبط با نیمه هادی‌ها، فعال در زمینه طراحی، ساخت، قطعات و مواد در بازار عرضه شد که در مقایسه با سهام 19 شرکتی که  در مدت مشابه سال قبل وجود داشت، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد و همین اختلاف، نمایانگر جذب سرمایه‌ای بسیار بیشتر از سال گذشته توسط شرکت‌های مدیریت صندوق چینی با ابتکار راه اندازی صندوق‌های مختلف مرتبط با نیمه‌رساناها به منظور هدایت پول سرمایه‌گذاران خرد را به سمت بازار تراشه است.

پیوند منبع