زاویه؛ به نقل از Verdict، شرکت چینی «Beijing Xinzhida Neurotechnology »،  در کنفرانس سالانه «ZGC Forum»[1] از یک ایمپلنت رابط مغز و رایانه  (BCI) رونمایی کرد. به عقیده کارشناسان، معرفی محصول جدید می‌تواند این شرکت را به یکی از رقبای شرکت نورالینک متعلق به ایلان ماسک تبدیل کند.

کنفرانس «ZGC Forum» رویدادی سالانه است که شرکت‌های فناوری و محققان بیش از 40 کشور در آن شرکت می‌کنند. رویداد مذکور در شمال غربی پکن برگزار می‌شود؛ منطقه‌ای که بیش از 17 هزار شرکت فناوری را در خود جای داده است.

ایمپلنت جدید که «Neucyber» نام دارد، به صورت موفق بر روی میمون‌ها آزمایش شده است. در این آزمایش به سوژه‌ها اجازه داده شد که یک بازوی رباتیک را کنترل کنند. به گزارش شین‌هوا، «Neucyber» به صورت مستقل توسط شرکت مذکور توسعه یافته است. ایمپلنت چینی هنوز در معرض آزمایشات انسانی قرار نگرفته است.

این در حالی است که نورالینک تنها در ماه می 2023 تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای آزمایشات بالینی انسانی دریافت کرد. در فوریه 2024، این شرکت اعلام کرد که یک داوطلب انسانی توانسته است، با استفاده از ایمپلنت این شرکت ماوس رایانه را حرکت دهد.

ایمپلنت‌های رابط مغز و رایانه نقشی کلیدی در توانمندسازی بیماران فاقد قدرت حرکت و تکلم دارند. با این حال، فناوری مذکور به دلیل پتانسیل بالا برای نقض حریم خصوصی، تشدید نگرانی‌های اخلاقی و روش کاشت پرخطر، نگرانی برخی متخصصان را برانگیخته است.

شرکت‌های فعال حوزه ایمپلنت رابط مغز و رایانه در مارس 2024، به منظور جلب اعتماد تنظیم‌گران و مردم یک گروه صنعتی ایجاد کردند.

پیوند منبع

 


[1] 2024 Zhongguancun Forum