زاویه؛ به نقل از Reuters، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده روز پنج‌شنبه رأی به بازگشت قوانین بی‌طرفی شبکه و از سرگیری مجدد نظارت بر اینترنت پهن‌باند داد. این قوانین در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، لغو شده بود.

جسیکا روزن وورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در این خصوص گفت: «آژانس بر این باور است که هر مصرف‌کننده‌ای سزاوار دسترسی سریع، باز و منصفانه به اینترنت است. کمیسیون در دوره پیشین، این اختیار را کنار گذاشت و تصمیم گرفت که نظارتی بر پهنای باند نداشته باشد.»

بی‌طرفی شبکه به این اصل اشاره دارد که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی باید دسترسی به همه محتوا و برنامه‌ها را بدون در نظر گرفتن منبع، سوگیری و مسدود‌سازی محصولات یا وب‌سایت‌های خاص، امکان‌پذیر کنند.

این نهاد تنظیم‌گر همچنین اعلام کرد که از اختیارات جدید خود برای صدور فرمان توقف ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پهن‌باند توسط شرکت‌های مخابراتی چینی از جمله چاینا تلکام، چاینا یونیکام و چاینا موبایل استفاده خواهد کرد.

بازگشت قوانین بی‌طرفی شبکه همواره در اولویت دولت جو بایدن بوده است. وی در ماه جولای 2021، طی فرمانی اجرایی کمیسیون ارتباطات فدرال این کشور را مأمور به پیگیری بازگشت قوانین بی‌طریفی شبکه کرد.

این نهاد تنظیم‌گر در دوران ترامپ استدلال کرده بود که قوانین بی‌طرفی شبکه غیرضروری هستند، نوآوری را سرکوب می‌کنند و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری شبکه توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌شوند.

انتشار این خبر واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در پی داشت. اتاق بازرگانی ایالات متحده از اقدام کمیسیون انتقاد کرد و آن را تحمیل یک ساختار تنظیمی ناقص بر پهنای باند و مانع سرمایه‌گذاری و نوآوری دانست.

از سوی دیگر، برخی گروه‌های مدنی این رأی را یک پیروزی بزرگ برای منافع عمومی دانسته و مدعی شدند که قوانین مذکور، پاسخگویی شرکت‌های بزرگ مخابراتی را در قبال طیف گسترده‌ای از آسیب‌های آنلاین افزایش می‌دهند.

پیوند منبع