زاویه؛ به نقل از Reuters، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده اعلام کرد که به واحدهای آمریکایی شرکت‌های چاینا تلکام، چاینا یونیکام و چاینا موبایل دستور می‌دهد که عملیات توسعه اینترنت پهن‌باند ثابت یا سیار را در این کشور متوقف کنند.

این نهاد اعلام کرد که اپراتورهای چینی را ملزم می‌کند، ظرف مدت 60 روز از تاریخ اجرایی‌شدن دستور بی‌طرفی شبکه (که روز پنج‌شنبه تصویب شد،) خدمات خود را متوقف سازند. کمیسیون پیش‌تر این شرکت‌ها را از ارائه خدمات مخابراتی منع کرده و این تصمیمات توسط دادگاه‌های ایالات متحده تأیید شده بود.

جسیکا روزن وورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در این خصوص گفت که کمیسیون شواهدی در اختیار دارد که اپراتورهای مخابراتی چینی، در این کشور خدمات پهن‌باند ارائه می‌دهند. این در حالی است که نهاد مذکور با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی حق شرکت‌های چینی در ارائه خدمات مخابراتی در ایالات متحده را سلب کرده است.

کمیسیون ارتباطات فدرال همچنین مدعی شد که شرکت‌های مخابراتی چین در معرض استثمار، نفوذ و کنترل دولت چین هستند.

این تازه‌ترین اقدام واشنگتن برای محدودکردن اپراتورهای مخابراتی چینی در حوزه‌های مختلف از جمله کابل‌های زیردریایی محسوب می‌شود. دولت این کشور پیش‌تر صدور مجوز استفاده از تجهیزات مخابراتی جدید هوآوی، زدتی‌ای و سایر شرکت‌های چینی را ممنوع کرده بود و ادعا می‌کرد که این تجهیزات خطری غیرقابل قبول برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شوند.

پیوند منبع