زاویه؛ به نقل از SCMP، بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی چین، از جمله شرکت بایدو و گروه علی بابا، با شتاب در حال ارتقای چت‌بات‌های خود برای پردازش متون بسیار بلند تا 10 میلیون کاراکتر چینی هستند. این اقدام با الهام از آخرین به‌روزرسانی مدل جمینی برای نگارش متون بلند صورت گرفته است. حداکثر مقدار متنی که یک مدل زبانی بزرگ می‌تواند هنگام ایجاد پاسخ در نظر بگیرد، تا یک میلیون توکن (معادل 700 هزار کلمه انگلیسی) است.

بر خلاف گوگل که قابلیت جدید مدل خود را فقط در اختیار گروه محدودی از توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی قرار داده است، بایدو در ماه آوریل نسخه جدیدی از ارنی بات را راه‌اندازی می‌کند که می‌تواند، حداکثر تا پنج میلیون کاراکتر چینی را به صورت رایگان پردازش کند.

علاوه بر این، گروه علی بابا نیز هفته گذشته اعلام کرد که چت‌بات «Tongyi Qianwen» با توان مدیریت متون دارای 10 میلیون کاراکتر چینی را به صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار خواهد داد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، تعجیل برای توسعه قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی، اشتیاق غول‌های فناوری چینی برای رقابت با رهبران فناوری آمریکا را نشان می‌دهد. شرکت‌های بایدو و علی‌بابا از جمله اولین شرکت‌های چینی بودند که چت‌بات‌های خود را به فاصله کوتاهی پس از «ChatGPT» راه‌اندازی و عرضه کردند.

پیوند منبع