زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری Reuters، دولت ایتالیا، از آغاز تحقیقات رسمی برای بررسی و صحت‌سنجی در خصوص جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌های شخصی آنلاین برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی خبر داد. متصدی اصلی این اقدام، نهاد تنظیم‌گر حریم خصوصی این کشور است.

این نهاد تنظیم‌گر، یکی از فعال‌ترین سازمان‌ها از میان 31 مرجع ملی حفاظت از داده‌ها در ارزیابی انطباق پلتفرم هوش مصنوعی با رژیم حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا، یعنی مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اروپا (GDPR)، است.

این در حالی است که پیش‌تر نیز فعالیت چت‌بات محبوب «ChatGPT» در اوایل سال جاری، به‌دلیل احتمال نقض قوانین حریم خصوصی برای مدت کوتاهی در کشور ایتالیا ممنوع شد.

به گفته مقامات ایتالیایی، این بررسی با هدف ارزیابی این که آیا وب‌سایت‌های آنلاین اقدامات کافی را برای جلوگیری از جمع‌آوری گسترده داده‌های شخصی توسط الگوریتم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی انجام می‌دهند، آغاز شده است.

دولت ایتالیا همچنین از دانشگاهیان، کارشناسان هوش مصنوعی و گروه‌های مصرف کننده دعوت کرد، در فرآیند صحت‌سنجی شرکت کنند و نظرات یا دیدگاه‌های خود را در یک دوره 60 روزه با نهاد مذکور، به اشتراک بگذارند.

ایتالیا در زمره کشورهایی قرار دارد که به دنبال راه‌هایی برای تنظیم‌گری مؤثر این فناوری هستند. قانون‌گذاران اروپایی با تدوین قوانینی با هدف تعیین استاندارد جهانی برای این فناوری پیش قدم شده‌اند. پیش‌نویس قوانین یاد شده، احتمالاً تا ماه آینده تصویب خواهد شد.

پیوند منبع