زاویه؛ اتحادیه اروپا در میدان رقابت‌های فناورانه، میان دوراهی سختی قرار گرفته است. اروپایی‌ها حالا باید بین پذیرش 5G و توسعه شبکه فیبر نوری و انجام اقدامات ضد دامپینگ یکی را برگزیند. اما همه ماجرا این نیست. مقرون به صرفه بودن و دسترسی به اتصال پهن‌باند در سراسر اروپا نیز به چالشی جدی در این منطقه تبدیل شده است. وبگاه Total Telecom، اخیراً طی گزارشی به این موضوع پرداخته است.

اصلاح مقررات ضد دامپینگ: عزم راسخ اروپا

مقررات ضد دامپینگ اروپا می‌تواند، پیامدهای ناخوشایندی بر استقرار زیرساخت‌های 5G و فیبر به خانه (FTTH) داشته باشد. کمیسیون اروپا در راستای حفاظت از صنایع داخلی تعرفه‌های حمایتی بر واردات اعمال می‌کند که نیاز به بررسی کامل در شرایط خاص دارند. پیش‌بینی‌ها خبر از این می‌دهد که اقدامات ضد دامپینگ خسارات سنگینی را بر چشم‌انداز توسعه اروپا وارد می‌کنند. این پیامدهای احتمالی فراتر از تفاوت‌های ظریف اقتصادی است و ضرورتاً بر ساختار اکوسیستم دیجیتال تأثیر می‌گذارد. از آنجا که قیمت‌ها به دلیل افزایش تعرفه‌ها بالا می‌روند، بار سنگین هزینه‌های افزایش‌یافته بر دوش مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و همین هزینه‌های افزایش‌یافته مانع مشارکت آن‌ها در تحقق چشم‌انداز دیجیتال می‌شود. موانع ناشی از اقدامات ضد دامپینگ شکاف دیجیتال را بیشتر و امکان بهره‌مندی مشتریان از تجربه همه ظرفیت‌های فناوری‌های 5G و فیبر نوری را سلب می‌کند.

تأثیر اقدامات ضد دامپینگ علاوه‌بر سویه‌های اقتصادی مولفه‌های اجتماعی را نیز شامل می‌شود. افزایش هزینه‌های ناشی از این اقدامات با رسیدن میانگین قیمت اینترنت پرسرعت و سرویس ماهانه در اروپا به 33.11 یورو، چالش‌های موجود را تشدید می‌کند. همچینین، انتظار می‌رود افزایش هزینه‌های پهنای باند ثابت، فشار اقتصادی مضاعفی بر مصرف‌کنندگان و مشاغل تحمیل کند و به پذیرش گسترده و ادغام یکپارچه فناوری‌های مخابراتی پیشرفته آسیب برساند.

در حالی که هدف اروپا از اقدامات ضد دامپینگ تقویت صنایع داخلی بوده است، اما پیامدهای ناخواسته‌ای نیز بر حرکت اروپا به سمت استقرار 5G و زیرساخت فیبر نوری داشته است. به عقده کارشناسان لازمه برقراری تعادل بین حفاظت از بازارهای محلی و تقویت نوآوری اتخاذ رویکردی ظریف به سیاست‌های تجاری است که تضمین کند پیگیری مصونیت اقتصادی به طور ناخواسته مانع تحقق آینده دیجیتالی قاره سبز نمی‌شود.

موانع پذیرش 5G و پذیرش فیبر به خانه در اروپا می‌شود؟

اهمیت قیمت در پذیرش پهن‌باند

عامل مقرون به صرفه بودن به طور چشمگیری بر پذیرش فناوری‌های پهن‌‌باند پیشرفته تأثیر می‌گذارد. تفاوت قیمت فاحش بین فیبر به خانه و پهنای باند سابق، مانند «ADSL» و « FTTC»، مستقیماً بر میزان پذیرش اثر دارد. به طور مشابه، تفاوت قابل توجه در قیمت بین فیبر  نوری و پهنای باند تلفن همراه می‌تواند برخی از مشتریان را وادار به انتخاب صرف گزینه تلفن همراه کند.

چالش‌های استقرار زیرساخت‌ها

استقرار زیرساخت‌های فیبر به خانه و 5G نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه در نصب کابل‌های فیبر نوری و ساخت شبکه‌ای قوی از برج‌های سلولی است. هزینه‌های سنگین اولیه می‌توانند یک عامل بازدارنده برای شرکت‌های خصوصی و نهادهای عمومی باشند و دامنه اجرای طرح‌های مذکور را محدود کنند. علاوه‌بر این، سیاست‌های سختگیرانه و اقدامات ضد دامپینگ ممکن است منجر به تأخیر در توسعه زیرساخت فیبر شودزیرا بالاترین استانداردهای کابل‌های فیبر نوری کمتر در دسترس هستند.

موانع تنظیم‌گری

کشورهای اروپایی هر کدام مجموعه قوانین خاص خود را دارند. مسئله‌ای که سبب شده پیمایش در این چشم‌انداز پیچیده نظارتی  برای شرکت‌های مخابراتی چالش‌برانگیز شود و استقرار زیرساخت‌های فیبر نوری و 5G را کندتر کند.

آگاهی و تقاضای مصرف‌کننده

بسیاری از مصرف‌کنندگان ممکن است به طور کامل مزایای فناوری‌های مذکور را درک نکنند. نداشتن آگاهی نسبت به امکاناتی چون سرعت بالاتر و پایدارتر می‌تواند منجر به کاهش نرخ پذیرش شود. آن هم زمانی که فناوری‌های پهن‌باند موجود مانند «DSL» و کابل ممکن است همچنان نیازهای برخی از کاربران را برآورده کنند و درک ضرورت انتقال به سمت فناوری فیبر تا خانه را دشوار نمایند.

توان مالی

شکاف قیمتی چه در فناوری‌های پهن‌باند قدیمی وچه در فناوری جدید «فیبر به خانه» می‌تواند مانع مهمی باشد. مصرف‌کنندگان با سطوح اقتصادی متفاوت ممکن است در پرداخت هزینه‌های بالاتر برای سرویس‌های پیشرفته مردد بمانند. تفاوت‌های اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای اروپایی نیز می‌تواند بر توانایی سرمایه‌گذاری و پذیرش فناوری‌های پیشرفته مخابراتی، به ویژه در مناطق فقیرنشین، تأثیر بگذارد.

رقابت و ازدیاد ساخت‌وساز

عدم وجود رقابت قوی بین ارائه‌دهندگان سرویس‌ها در برخی مناطق ممکن است منجر به کاهش انگیزه برای استقرار سریع  5G و فیبر نوری شود. همپوشانی زیرساخت‌ها توسط چندین ارائه‌دهنده در مناطق پرجمعیت نیز می‌تواند به ناکارآمدی بینجامد. درک و بهینه‌سازی استقرار در چنین سناریوهایی واجد اهمیت بسیار است.

چالش‌های روستاها و مناطق دورافتاده

دسترسی مناطق روستایی و دورافتاده به اینترنت پرسرعت به دلیل هزینه و تدارکات مرتبط با نصب فیبر یا ایجاد زیرساخت 5G در مناطق کم‌جمعیت با مشکلاتی مواجه است. برخی از مناطق ممکن است هنوز به زیرساخت‌های قدیمی متکی باشند که انتقال بهبه فناوری‌های جدید را به فرآیندی پیچیده‌تر و زمان‌بر تبدیل می‌کند.

تثبیت موقعیت جهانی

اروپا با رقابت بین‌المللی بزرگی مواجه است و تأخیر در پذیرش  5G و فیبر نوری می‌تواند بر جایگاه جهانی نوآوری و رقابت فناوری این قاره تأثیر بگذارد. در این میان تعهد دولت‌های اروپایی به حمایت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مذکور بسیار اهمیت دارد. ثبات و اراده سیاسی عواملی حیاتی در ایجاد پذیرش گسترده هستند.

اقداماتی که اتحادیه اروپا می‌تواند برای تضمین رهبری جهانی این منطقه در پیشرفت دیجیتال انجام دهد، عبارت است از:

اتحادهای استراتژیک با رهبران جهانی در تولید فیبر نوری

واردات فیبر نوری و کابل نقش بسزایی در پر کردن شکاف دیجیتال در اروپا داشته است. کابل‌های فیبر نوری چشم‌انداز بخش مخابرات را دگرگون ساخته و اتصالات اینترنتی پرسرعت، انتقال داده‌ها را ساده‌تر و شبکه‌های ارتباطی قابل اعتماد را ایجاد کرده‌اند. گزارش‌های منتشر نشان می‌دهد که ارزش واردات کابل‌های فیبر نوری بریتانیا در سال 2022 حدود 578.9 میلیون دلار بوده و سهم فرانسه از این واردات 462.9 میلیون دلار است. صنعت کابل فیبر نوری اروپا کلید حکمرانی دیجیتال اتحادیه اروپا است؛ زیرا این کابل‌ها برای انتقال شبکه‌های مخابراتی پهن‌باند پیشرفته به خانه‌ها و مشاغل در این ناحیه بسیار مهم هستند. بنابراین، بررسی حذف مقررات ضد دامپینگ برای فیبرهای نوری ضروری است. برداشتن چنین گامی به طور بالقوه می‌تواند اتحادهای استراتژیک را با رهبران جهانی در تولید فیبر نوری افزایش دهد، دسترسی یکپارچه به فناوری‌های پیشرفته را تضمین و انتقال شبکه‌های مخابراتی پهن‌باند پیشرفته به همه خانه‌ها و مشاغل را در این بلوک تقویت کند.

پشتیبانی از حمایت دولت

هر دو بخش دولتی و خصوصی باید برای رسیدگی به کمبود فناوری فیبر نوری و 5G دست به کار شوند. دولت‌ها باید حمایت ویژه‌ای از گسترش زیرساخت‌های دیجیتال به عمل آورند. سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در تحقیق و توسعه همراه با انگیزه‌های هدفمند برای شرکت‌های مخابراتی می‌تواند راه را برای گسترش وسیع و همه جانبه شبکه‌های 5G / FTTH  هموار کند.

کاهش فشارهای تورمی

در حالی که مسیر افزایش اتصال مستلزم سرمایه‌گذاری است، نگرانی نسبت به فشارهای تورمی بالقوه را نمی‌توان نادیده گرفت. برای پرداختن به این موضوع باید رویکردی مشارکتی اتخاذ شود که در آن رهبران صنعت، تنظیم‌گران و حامیان مصرف‌کننده با هم همکاری کنند تا به تعادل دست یابند. پیاده‌سازی مدل‌های قیمت‌گذاری شفاف، تقویت رقابت سالم و بررسی مکانیسم‌های بودجه نوآورانه می‌تواند به کاهش ریسک تورم کمک و در عین حال پایداری صنعت مخابرات را تضمین کند.

درس گرفتن از موارد موفقیت جهانی

بیان و به تصویر کشیدن داستان‌های موفقیت مناطقی که به طور مؤثر با چالش‌های مشابه مقابله کرده‌اند، برای تقویت سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک ضروری است. کشورهایی که با اولویت‌بندی در زیرساخت‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند نه تنها به مزایای اقتصادی پی برده که خود را به عنوان رهبران اقتصاد دیجیتال جهانی نیز معرفی کرده‌اند. این مثال‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای هستند که نشان می‌دهند، رویکرد آینده‌نگر به اتصال، سنگ بنای موفقیت است.

کلام آخر

اتحادیه اروپا باید درک کند که ارزان بودن همیشه با در دسترس بودن یا پهنای باند پیشرفته برابری نمی‌کند. این بلوک علی‌رغم پیشرفت‌ها با نابرابری‌های داخلی نیز مواجه است و هر کشور عضوی با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصر به فرد دست و پنجه نرم می‌کند. بریتانیا و فرانسه با این که واردات قابل توجهی انجام می‌دهند، هنوز با مسائل مربوط به مقرون به صرفه و در دسترس بودن دست به گریبان‌اند که پیچیدگی‌های شکاف دیجیتال را آشکار می‌کند. اراده سیاسی نقش مهمی در ایجاد ابتکارات اتصال دارد؛ اما وعده‌های پوچ از پرداختن به چالش‌های چندوجهی که مانع دسترسی جهانی می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد باورهای قدیمی هم مانع بزرگی برای ایجاد تغییر هستند و لذا به رویکردی جامع برای پرکردن شکاف دیجیتال نیاز است. اراده سیاسی باید همگام با پیشرفت فناوری حرکت و چالش‌های مرتبط با هم ناشی از سرعت، دسترسی روستایی، اختلاف درآمد و مقررات را درک کند. وجود دولت‌ها، رهبران صنعت و گروه‌های ذی‌نفوذ برای ترسیم مسیر رو به آینده دیجیتالی متصل لازم و ضروری است.

پیوند منبع