زاویه؛ به گزارش وبگاه SCMP، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین، در دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، پس از اعمال محدودیت‌هایی از سوی دولت هلند بر صادرات فناوری ساخت تراشه به این کشور، نسبت به بروز تفرقه و تقابل هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، شی به روته اعلام کرد که جدایی کشورها راه به جایی نمی‌برد و پکن باور دارد که یک دنیای واقعاً امن باید به هم وابسته باشد. رئیس جمهور چین در این خصوص گفت: «مردم چین نیز حق توسعه مشروع را دارند. هیچ نیرویی نمی‌تواند، سرعت پیشرفت و ارتقای علمی و فناوری چین را متوقف کند. ایجاد موانع مصنوعی علمی و فناوری و تکه تکه شدن زنجیره‌های صنعتی و تأمینی تنها منجر به تفرقه و تقابل می‌شود.»

این در حالی است که مارک روته در طول این دیدار دیپلماتیک تأکید کرد که جدایی از چین یک گزینه سیاسی برای هلند نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که استقرار شرکت «ASML»، بزرگترین سازنده تجهیزات پیشرفته تولید تراشه جهان در هلند، این کشور در میانه جنگ فناوری بین ایالات متحده و چین گرفتار کرده است. در چنین شرایطی، واشنگتن به متحدان خود [از جمله هلند] فشار می‌آورد تا به حذف دسترسی پکن به نیمه‌هادی‌های پیشرفته کمک کنند. از همین روی، دولت هلند از ابتدای سال جاری صادرات سیستم‌های لیتوگرافی فرابنفش عمیق به چین را محدود کرده است.

با این وجود در بیانیه چین به هیچ شرکت خاصی اشاره نشده است و متن با لحنی مثبت روابط سال‌های اخیر دو کشور را رو به جلو توصیف و از هلند به به عنوان دروازه همکاری چین و اروپا یاد کرده است. شی جینپینگ همچنین خواستار استفاده طرفین از ظرفیت همکاری در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و تحول سبز شد.

پیوند منبع