کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC 2023)

زاویه؛ کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC 2023)، از تاریخ 27 فوریه تا 2 مارس، با حضور بیش از ۲۲۰۰ شرکت و برند فعال در حوزه ارتباطات و فناوری برگزار شد. به عقیده کارشناسان، این شرکت‌ها قادر به ایجاد انقلاب در بازار گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های تلفن همراه هستند. برندهای بزرگی مانند سامسونگ، آی‌بی‌ام، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و هواوی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. فهرست شرکت‌های حاضر شامل اپراتورهای جهانی تلفن همراه، سازندگان دستگاه‌ها، ارائه‌دهندگان فناوری، فروشندگان و صاحبان محتوا می‌شود.

کنگره جهانی موبایل 2023، طیف گسترده‌ای از سخنرانی‌ها، مناظرات و جلسات هم‌اندیشی را در بر داشت. تلاش بر آن است که در این نوشتار، گزارش مختصری از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این رویداد بین‌الملی، ارائه شود. اهم محورهای کنگره مذکور عبارت‌اند از:

  • توسعه فناوری‌های 5G و بهره‌گیری از آن در ارائه خدمات جدید در صنعت تلفن همراه
  • معرفی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در دستگاه‌های هوشمند
  • بحث و تبادل نظر در مورد تأثیر تحریم‌های ایالات متحده بر شرکت‌های تولیدکننده موبایل چینی مانند هوآوی
  • ارائه محصولات و خدمات جدید در زمینه رایانش ابری و اینترنت اشیاء
  • معرفی دستگاه‌های هوشمند با طراحی و قابلیت‌های جدید و نوآوری‌های مرتبط با آن

به عقیده بسیاری از کارشناسان، کنگره جهانی موبایل بارسلونا، فرصتی برای تولیدکنندگان موبایل، شرکت‌های نرم‌افزاری، فعالان حوزه شبکه و شرکت‌های خدمات ارتباطی محسوب می‌شود تا نوآوری‌ها در صنعت تلفن همراه را به نمایش گذاشته و به بازار عرضه کنند.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین محورهای گفتگو و ویدیو سخنرانی‌ها در این رویداد بزرگ، می‌پردازیم.

 

نشست اول: چشم انداز یک آینده باز

در جهان مبتنی بر فناوری، تغییرات و نوآوری‌های ناشی از ظهور هوش مصنوعی، 5G و واقعیت افزوده، صنعت را در مسیر جدیدی قرار داده است؛ مسیری که ماهیتی فراگیر و همه‌جانبه دارد. در نتیجه، شبکه‌های تلفن همراه نیز در حال تکامل هستند و بازتر و چابک‌تر از گذشته می‌شوند. این امر بستری هوشمند و آماده برای گسترش چشم‌انداز دیجیتالی فراهم می‌کند.

امروزه قابلیت همکاری در زمینه فناوری، زیربنای تحولی است که در همه صنایع مشاهده می‌شود‌. فرصت‌های همکاری همچنان ادامه دارند و فناوری‌ها اکنون نیازمند چشم‌اندازی مشترک برای دستیابی به آینده‌ای منصفانه و عادلانه است. برای آگاهی از مشروح نشست نخست، بر پیوند زیر کلیک کنید.

نشست اول: چشم انداز یک آینده باز

نشست دوم: تحقق دهه دیجیتال

با اتصال بیشتر افراد و دستگاه‌ها به اینترنت نسبت به هر زمان دیگری، دهه‌ی آینده آماده است تا دسترسی بیشتری به اطلاعات و اشکال جدیدی از ارتباطات به ارمغان بیاورد. پیشرفت‌های شگرف در هوش مصنوعی، شبکه‌های 5G و افزایش قابلیت دسترسی به خدمات ابری، ظهور هیجان‌انگیز برنامه‌ها و کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده، روش جدیدی را برای تعامل با جهان فراهم می‌کنند. دهه‌ی دیجیتال بعدی قابلیت ایجاد دوره‌ای جدید از نوآوری و پیشرفت را داراست، جایی که فناوری می‌تواند زندگی ما را بهتر، کارآمدتر و بیش از گذشته به یکدیگر مرتبط کند. در این نشست، نقش ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه و شرایط مورد نیاز برای تحقق دهه‌ی دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای آگاهی از مشروح نشست نخست، بر پیوند زیر کلیک کنید.

نشست دوم: تحقق دهه دیجیتال

نشست سوم: جهان‌های در حال تغییر

در این نشست بحران‌های پیش روی شرکت‌های مخابراتی در حوزه انرژی مورد بحث قرار گرفته است. شرکت ها دو رویکرد در برابر بحران ها بطور منطقی اتخاذ می کنند:

  • رویکرد درون گرا که به نوعی عقب نشینی و محاظفه کاری تعبیر می شود.
  • رویکرد بهره‌برداری از فرصت های بوجود آمده در شرایط بحرانی.

در بخش اول این نشست به رویکرد دوم شرکت‌های مخابراتی در رویایی با چالش های حوزه انرژی از جمله کاهش عرضه، افزایش قیمت و محدودیت های اعمالی بر سوخت های ارزان اما آلاینده پرداخته شده است. نحوه مدیریت کوتاه مدت و بلند مدت چالش‌ها، ایجاد اکوسیستم های جدید، شیوه های نوین تامین پایدار انرژی.

در بخش دوم این نشست به انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه‌های مختلف پرداخته شده است. نحوه تامین مالی، تطبیق صنایع با انرژی های کم آلاینده و معرفی صنایع و محصولات پاک و دوست‌دار محیط زیست، مهم‌ترین محورهای بخش دوم این نشست هستند.

نشست سوم: جهان‌های در حال تغییر

نشست چهارم: تکامل نوآوری

این نشست پیرامون نوآوری‌هایی ست که در اثر پیشرفت‌های فن‌آورانه حاصل می‌شود. برای نمونه صنعت موبایل و فناوری، در خط مقدم نوآوری‌هایی بوده است که جامعه را متحول کرده است، از عرضه آیفون تا پرداخت‌های موبایلی و پهپادهای تحویلی. تلفن همراه در ابتدا برای یک یا دو استفاده مشخص اختراع‌شده بود اما در طول مدت کوتاهی از این کارکردها فراتر رفت و به عاملی زمینه‌ای مهم برای کاربری‌های متنوع و به‌تبع آن به عاملی برای تغییر در صنایع گسترده تبدیل‌شده است. در این نشست برخی از نوآوری‌هایی که در اثر پیشرفت در اینترنت اشیا و یا راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن پا به میدان گذاشته، سخن به میان آمده است. ابتکاراتی مانند: تشخیص زودهنگام سرطان، تحولاتی در حوزه خدمات‌رسانی و ….

نشست چهارم: تکامل نوآوری

نشست پنجم : دوران همکاری فرا رسیده است

توانمندی در اقتصاد دیجیتال نیازمند ذهنیتی جدید و پویا برای بهبود خدمات رسانی به مخاطبانی است که بصورت روزانه بر نیازمندی ها و تعداد آنها افزوده می شود. نوآوری‌های مخاطب‌محور و فناوری‌های نوآورانه مبتنی بر ۵G فرصت‌های جدیدی را برای همکاری در دنیای فیزیکی و مجازی باز می‌کنند. ساختن یک دنیای کاملاً متصل و هوشمند، نیازمند ارائه انبوهی از تجربیات و بسترهایی است که مهیا ساختن آنها به تنهایی امکان پذیر نیست. بر این اساس ظهور دنیای جدید دیجیتالی نیازمند افقی نو از همکاری بین شرکت هاست. در این نشست به پیچیدگی ها و الزامات این همکاری ها پرداخته شده است.

نشست پنجم : دوران همکاری فرا رسیده است

نشست ششم: آینده ورزش و سرگرمی

این نشست برخلاف نشست‌های پیشین بر دو موضوع خاص متمرکزشده تا به‌نوعی نشان دهد آینده در اختیار کدام حوزه است. ورزش زنان برخلاف وجود آزادی برای آنان، پیشرفت شایانی نداشت و هرگز نتوانست در بسیاری از رشته‌ها به‌پای ورزش مردان برسد اما رشد صنعت مخابرات و پیوند آن با ورزش، فرصتی شد تا این کاستی قدری جبران شود. باشگاه بارسلونا با مدیریت هواداران برخط باشگاه‌های زنانه توانست رکوردی جدید در این عرصه ثبت کند و نشان دهد بهره‌گیری صحیح از امکانات ارتباطی-مخابراتی چگونه می‌تواند میدان جدیدی را برای مخاطبان خاص بگشاید.

صنعت سرگرمی‌های برخط نیز در این سال‌ها، بویژه پس از کرونا در بهره‌گیری از خدمات آنلاین شهره بوده است. نتفلیکس یکی از نام های پرآوازه در این حوزه است. مدیریان تنفلیکس در این نشست، تجربیات خود در زمینه مدیریت علایق مشتریان و ساخت و رساندن محصولات فرهنگی به دست آنان، سخن گفتند.

نشست ششم: آینده ورزش و سرگرمی

نشست هفتم: رفتار جدید منطبق بر واقعیت جدید

پس از همه‌گیری کرونا وسایل و لوازم ارتباطی و مخابراتی و نیز برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آن‌ها تغییراتی اساسی ازنظر کاربرپسندی کرد. تحولات هوش مصنوعی از یک‌سو و ظهور اینترنت ماهواره‌ای و ۵G  از سوی دیگر نوید آینده‌ای متفاوت را به کاربران فضای مجازی می‌دهد. این فضا بیش‌ازپیش واقعی و ساده‌سازی شده است تا کاربران بیشتر و راحت‌تر با آن ارتباط برقرار کنند. بر این اساس کاربران امروزه درک و رفتاری متفاوت از قبل در استفاده از این فناوری‌ها دارند. این نشست به بررسی تغییرات رفتاری آنان از زوایای مختلف می‌پردازد.

نشست هفتم: رفتار جدید منطبق بر واقعیت جدید

نشست هشتم: ورود به دنیای متاورس

دنیای بین واقعیت و مجاز، که تا همین چند سال قبل به‌سختی در باورهای می‌گنجید امروزه به یکی از حوزه‌های هیجان‌انگیز صنعت ارتباطات تبدیل‌شده است. صرف‌نظر از ایده‌های موافقان و مخالفان، متاورس به واقعیتی در جهان فضای مجازی تبدیل‌شده که می‌تواند زمینه‌ساز تحول در حوزه‌های مختلفی شود. در این نشست آخرین پژوه و به‌روزرسانی‌ها در متاورس به بحث گذاشته‌شده است.

نشست هشتم: ورود به دنیای متاورس

 

سایر سرفصل‌های کنگره

به طور خلاصه، سرفصل‌های اصلی این کنگره به شرح زیر است:

 اتصال 5G:

نسل پنجم ارزش بالقوه‌ای را برای همه‌ی بازیگران اکوسیستم تلفن همراه به ارمغان می‌آورد. با تعداد زیادی دستگاه 5G و داده‌های جدید که در حال جمع‌آوری هستند، روش اتصال به جهان بازتعریف می‌شود. همراستا با این روند، پلتفرم‌های بر بستر تلفن‌همراه نیز از طریق توسعه نرم‌افزارها، نوآوری‌های دیجیتال و پیشرفت‌های 5G، هوشمندتر می‌شوند.

این فرایند سبب ظهور مدل‌های تجاری جدید خواهد شد و چهره صنعت و شرکت‌ها را تغییر می‌دهند. علاوه بر این، نسل پنجم ارتباطات، مسیر تکاملی به سوی توسعه 6G، محاسبات کوانتومی و شبکه‌های کارآمدتر را هموار می‌سازد.

واقعیت افزوده:

فناوری 5G به شکلی همه جانبه شیوه‌ی زندگی، کار و استفاده از اطلاعات و رسانه‌ها را تغییر می‌دهد. با فناوری‌های پیشرفته، نقاط ارتباطی جدیدی در زندگی مردم ایجاد شده، مدل‌های کسب و کار نیز شروع به تغییر می‌کنند. بی‌شک هیچ چیزی مانند یک تجربه کامل توجه را به خود جلب نمی‌کند و کارشناسان با تداوم پیشرفت در حوزه واقعیت افزوده و متاورس، بیش از پیش به نقش 5G به عنوان کلید نوآوری در دنیای فیزیکی، دیجیتال و مجازی، پی می‌برند.

متخصصان بر این باورند که تجربه کاربران در پنج سال آینده کاملاً متحول خواهد شد و اکنون مقطع مناسبی برای کاوش در قابلیت‌ها و امکانات واقعیت مجازی است.

اینترنت باز:

کارشناسان بحوزه مخابرات مدعی هستند که باز بودن و گشودگی در شبکه‌های تلفن همراه، ارزش قابل توجهی را برای ارائه‌دهندگان خدمات به‌همراه دارد و نقشه آینده‌نگرانه برای چابک‌سازی شبکه‌ها را به ارمغان می‌آورد. با این وجود، اگرچه دسترسی باز تغییرات چشمگیری در عملکرد ایجاد کرده است؛ اما این تغییر بازار نیازمند مدیریت و مقررات‌گذاری دقیق است تا به اصول پایبند بماند و در عین حال سطح امنیت و کارایی را حفظ کند.

مدیران شرکت‌های مخابراتی معتقدند که استفاده از قابلیت فناوری‌هایی چون 5G، اینترنت اشیاء و رایانش ابری، در کنار قابلیت‌های «API» باز به اپراتورهای تلفن همراه کمک می‌کند تا ارزش‌های متمایزی ایجاد کنند و خدمات دیجیتالی نسل بعد را ارائه دهند.

 

فین‌تک:

با ظهور توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین، فین‌تک یک معنای کاملاً جدید به‌دست آورده و صنعت مالی را متحول کرده است. فناوری همواره در خدمات مالی نقشی برجسته داشته است و گسترش بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و پذیرش آن در نسل‌ها را تسریع کرده است.

این امر، رفتار انسان تغییر داده و رشد ارزهای دیجیتال و تجارت توکن‌های غیرقابل تعویض فرصت‌ها و خطرات جدیدی را به وجود آورده است. از همین روی، کارشناسان معتقدند که با توجه به سرعت فعلی تکامل فناوری، بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و ارزهای دیجیتال فقط به افزایش کارایی پرداخت‌ها محدود نمی‌شوند، بلکه یک راه جدید برای انجام معاملات در اقتصاد دیجیتال جهانی نیز ارائه می‌دهند.

دیجیتال شدن همه چیز:

گسترش فناوری‌های دیجیتال فرصت عظیمی برای خلق ارزش در طیف گسترده‌ای از صنایع گوناگون، از سرگرمی تا تولید هوشمند، محسوب می‌شود. با این وجود، فعالان حوزه فناوری در این مسیر با چالش‌هایی فزاینده روبرو هستند.

کارشناسان این عرصه معتقدند که منابع محدود است و همه فرایندها باید با کمترین میزان مصرف، بیشترین کارایی را در پی داشته باشد. در همین راستا، مؤلفه‌هایی چون دیجیتالی شدن، اینترنت اشیاء و ترکیب دنیای فیزیکی و دیجیتال، شرایط را برای مقابله با این چالش‌ها تغییر می‌دهند. تغییری که جهان را به مسیر انقلاب چهارم و فراتر از آن هدایت می‌کند.