زاویه؛ نشست دوم کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC 2023): تحقق دهه دیجیتال با اتصال بیشتر افراد و دستگاه‌ها به اینترنت نسبت به هر زمان دیگری، آماده است تا دسترسی بیشتری به اطلاعات و اشکال جدیدی از ارتباطات را به ارمغان بیاورد. پیشرفت‌های شگرف در هوش مصنوعی، شبکه‌های 5G و افزایش قابلیت دسترسی به خدمات ابری، ظهور هیجان‌انگیز برنامه‌ها و کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده، روش جدیدی را برای تعامل با جهان فراهم می‌کنند. دهه‌ی دیجیتال بعدی قابلیت ایجاد دوره‌ای جدید از نوآوری و پیشرفت را داراست، جایی که فناوری می‌تواند زندگی ما را بهتر، کارآمدتر و بیش از گذشته به یکدیگر مرتبط کند. در این نشست، نقش ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه و شرایط مورد نیاز برای تحقق دهه‌ی دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«تحقق دهه دیجیتال» یک عبارت کلیدی در مورد تحولات دهه جدید است که با تکیه بر فناوری‌های دیجیتال مرتبط، شامل تکنولوژی‌های ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی، پردازش ابری، هوش مصنوعی و داده کاوی، اینترنت اشیاء و بلاکچین، به جامعه و صنعت کمک می‌کند تا بهترین استفاده از این فناوری‌های نوظهور برای بهبود زندگی و فرآیندهای کسب و کار صورت بگیرد.

این تحولات به سرعت به سوی جامعه‌ای با شبکه های متراکم ارتباطی، کسب و کارهای دیجیتال و مبتنی بر داده ها، و تغییرات جدی در رویکردهای کاری و فرهنگی رو به رشد هستند. این تغییرات می‌توانند از طریق ایجاد توانمندی‌هایی مانند افزایش دسترسی به اطلاعات، سرعت و کارآیی بیشتر و افزایش کاربردها، به راحتی پذیرفته شوند.

در دهه دیجیتال، توسعه فناوری‌های این حوزه، باعث تحولات چشمگیری در صنایع مختلف شده است. به عنوان مثال، در حوزه سلامت، ما توسعه تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال را شاهدیم که به دنبال بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها هستند. در حوزه حمل و نقل، توسعه خودروهای خودران با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، سامانه های ناوبری GPSو تجهیزات دیجیتال دیگر، به افزایش سطح امنیت، صرفه جویی در زمان و کاهش ترافیک منجر خواهد شد.

با توجه به سرعت تحولات دهه دیجیتال، برای بهره برداری بهینه از این تحولات و رسیدن به یک دهه دیجیتالی موفق، نیازمند راهبردی سازمانی هستیم که بتواند از فرصت هایی که با تحولات دیجیتال به وجود آمده استفاده کند. این راهبرد باید شامل زیرساخت‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال، فرهنگ دیجیتالی و همکاری‌های بین‌المللی باشد.

بنابراین «تحقق دهه دیجیتال» به معنای ارائه راهبردها و راهکارهایی است که سازمان‌ها و صنایع مختلف برای بهره‌برداری بهینه از تحولات این دهه باید اتخاذ کنند. این راهبردها و راهکارها شامل توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، ایجاد فرهنگ دیجیتال، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتال و همکاری‌های بین‌المللی می‌شود. هدف همه این موارد، رسیدن به دهه دیجیتالی پویا و موفق محسوب می‌شود.

با اتصال تعداد بیشتری از افراد و دستگاه‌های متصل به اینترنت نسبت به گذشته، دهه آینده در آستانه دسترسی‌پذیری بیشتر به اطلاعات و اشکال جدید ارتباط است. با پیشرفت‌های هوش مصنوعی، شبکه های 5G و دسترسی به خدمات ابری، ظهور هیجان انگیز برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، نحوه تعامل ما با جهان را تغییر می‌دهد. دهه دیجیتال بعدی این پتانسیل را دارد که عصر جدیدی از نوآوری و پیشرفت ایجاد کند، عصری که فناوری می‌تواند زندگی ما را بهتر، کارآمدتر و متصل‌تر از گذشته کند.

بسیاری از پرسش‌های کلیدی سخنرانان در این نشست حول محور پایداری، اعتماد و بحران آب و هوایی و این‌که چگونه شرکت‌های صنعت مخابرات می‌توانند از این تهدیدات مبرم عبور کنند، معطوف بود.

اگر به موضوعات بحران‌های پیش رو این دست شرکت‌ها و پیشرفت‌های نوآورانه‌ای که ممکن است حاصل شود علاقه‌مند هستید، از سایر نشست‌های این کنگره نیز دیدن نمایید.

مدیر جلسه:

لارا دوار (Lara Dewar)

لارا دوار (Lara Dewar)

لارا دوار به عنوان رئیس بازاریابی انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSMA)، مسئولیت راهبری استراتژی بازاریابی و ارتباطات جهانی این انجمن را بر عهده دارد.

وی با بیش از 20 سال تجربه در صنایع ارتباطی، یکی از افراد تأثیرگذار در این سازمان محسوب می‌شود. او از تاریخ ژانویه 2020 به انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار ملحق شد. دوار فارغ‌التحصیل رشته‌های ادبیات انگلیسی و مطالعات زنان از دانشگاه غربی انتاریو است.

سخنرانان:

دورین بوگدان-مارتین (Doreen Bogdan-Martin)

دورین بوگدان-مارتین (Doreen Bogdan-Martin)

دورین بوگدان-مارتین در تاریخ 1 ژانویه 2023 به عنوان دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) انتخاب شد.

بوگدان-مارتین بیش از دو دهه سابقه حضور در مناصب مدیریتی حوزه بین‌الملل مخابرات را در کارنامه دارد. تلاش برای گسترش شمول دیجیتال و اتصال همه افراد در سراسر جهان از نقاط عطف کارنامه وی به شمار می‌روند. او نخستین مدیر زن اتحادیه بین‌المللی مخابرات محسوب می‌شود.

 

 

ارائه دورین بوگدان-مارتین

بورژ اکهلم (Börje Ekholm)

بورژ اکهلم (Börje Ekholm)

بورژ اکهلم ، در تاریخ 16 ژانویه 2017 به عنوان مدیرعامل گروه اریکسون برگزیده شد. او از سال 2006 و به مدت 10 سال سابقه حضور در هیئت مدیره شرکت اریکسون را دارد. وی در خلال سال‌های فعالیت خود مدیریت بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و ارتباطات را بر عهده داشته است و همین امر سبب شناخت عمیق او از بازار و صنعت می‌شود. وی در رشته‌های مهندسی برق و مدیریت تحصیل کرده و عضو کمیته راهبردی نظارتی انجمن اقتصاد جهانی برای ارتباطات دیجیتال است.

 

 

ارائه بورژ اکهلم

تیم هوتگس (Tim Hoettges)

تیم هوتگس (Tim Hoettges)

تیم هوتگس، متولد 1962 و شهروند آلمان، از ژانویه 2014 به عنوان مدیرعامل شرکت دویچه تلکام فعالیت می‌کند. وی پیش‌تر و در خلال سال‌های 2006 تا 2009 واحد شبکه ثابت این شرکت، موسوم به «T-Home» را بر عهده داشته است. این شرکت تحت مدیریت وی به رهبر بازار اینترنت ثابت کشور آلمان بدل شد. او سابقه حضور در بخش بین‌الملل این شرکت را نیز با تمرکز بر حوزه بازار اروپا دارد.

 

 

ارائه تیم هوتگس

شین دونگ (Xin Dong)

شین دونگ (Xin Dong)

دونگ شین، مدیرعامل شرکت مخابراتی چاینا موبایل، متولد سال 1966 و فارغ‌التحصیل دانشگاه پست و مخابرات پکن (BUPT) است. وی پیش از این معاونت وزارت پست و مخابرات چین را نیز در کارنامه دارد. او سال‌ها مدیریت بخش‌های گوناگون در صنعت مخابرات این کشور را بر عهده داشته است.

 

 

ارائه شین دونگ