زاویه؛ نشست چهارم کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC 2023): تکامل نوآوری، مسئله معنا و ماهیت نوآوری، چالشی کلیدی است که محور این نشست محسوب می‌شود. صنعت موبایل همواره در خط مقدم نوآوری قرار داشته و به صورت مداوم، جهان را متحول ساخته است. اتفاقاتی از عرضه نخستین آیفون تا توسعه فناوری‌هایی چون پرداخت‌های مالی بر بستر تلفن همراه، مبین همین نقش تحول‌آفرین هستند. ابزاری که روزی برای تماس صوتی بی سیم ساخته شده بود، در طول زمان به ابزاری هوشمند با چندین کاربرد حیاتی و به عاملی برای تغییر در طیف گسترده‌ای از صنایع بدل شده است. این فناوری نیز مانند بسیاری از دیگر مصادیق فناوری، از جمله هوش مصنوعی، 5G و اینترنت اشیاء، ماهیتی در حال تکامل دارد.

این نشست پیرامون نوآوری‌هایی ست که در اثر پیشرفت‌های فن‌آورانه حاصل می‌شود. برای نمونه صنعت موبایل و فناوری، در خط مقدم نوآوری‌هایی بوده است که جامعه را متحول کرده است، از عرضه آیفون تا پرداخت‌های موبایلی و پهپادهای تحویلی. تلفن همراه در ابتدا برای یک یا دو استفاده مشخص اختراع‌شده بود اما در طول مدت کوتاهی از این کارکردها فراتر رفت و به عاملی زمینه‌ای مهم برای کاربری‌های متنوع و به‌تبع آن به عاملی برای تغییر در صنایع گسترده تبدیل‌شده است. در این نشست برخی از نوآوری‌هایی که در اثر پیشرفت در اینترنت اشیا و یا راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن پا به میدان گذاشته، سخن به میان آمده است. ابتکاراتی مانند: تشخیص زودهنگام سرطان، تحولاتی در حوزه خدمات‌رسانی و ….

در راستا نیازهای جدید و کاربردهای گسترده صنعت موبایل و فناوری، و ساخت دنیایی کاملا هوشمند و مخاطب محور، همکاری و مشارکت شرکت ها الزامی و بسیار تاثیرگذار است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ها و دسترسی به نشست های قبلی روی این لینک کلیک کنید.

مدیر نشست:

ساشا تواینینگ (Sasha Twining)

ساشا تواینینگ (Sasha Twining)

او سال‌ها در رسانه‌های ملی و بین‌المللی کار کرده است. ساشا سال‌ها با رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی اسکای نیوز و آی تی وی همکاری کرده و هم‌اکنون مجری برنامه‌ای پرمخاطب پیرامون مسائل تجاری در بی‌بی‌سی جهانی ست. او همچنین در قامت مدیر رسانه‌ای توانسته شعب جهانی شبکه‌های خبری زیادی را توسعه دهد. البته ناگفته نماند که ساشا چهره‌ای شناخته‌شده در اجرای مناظرات پربیننده در سطح اروپاست. یکی از علاقه‌مندی‌های وی اخبار حوزه تحولات فناورانه بویژه گوشی‌های همراه است که می‌توان بازتاب آن را در برنامه  «جهان تلفن همراه» مشاهده کرد، او مدتی ست یک تراشه NFC در بدن خود کاشته و حتی این موضوع هم دستمایه‌ای برای تولید خبر پیرامون تحولات و نوآوری‌های حوزه تلفن‌های همراه شده است؛ وی تجربیاتش از زندگی با این تراشه را در برنامه‌اش پوشش می‌دهد.

سخنرانان:

جیمز تایکلت (James Taiclet)

جیمز تایکلت (James Taiclet)

او یک انسان چندبعدی ست. زندگی حرفه‌ای او با خلبانی آغاز می‌شود. او خلبان جنگنده بود و پس از مدتی به مقام فرماندهی در عملیات‌های خارجی نائل آمد. او در دانشگاه رشته مهندسی را پی گرفت و موفق شد در مقطع ارشد به دانشگاه پرینستون راه یابد. جیمز اما در دنیای تجارت هم خوش درخشید. آخرین فعالیت اجرایی او، در شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corp)، بزرگ‌ترین پیمانکار صنایع جنگ‌افزاری جهان بوده است. او در این شرکت در سمت‌های مدیر اجرایی، رئیس و عضو هیئت‌مدیره فعالیت داشته است. مدیریت موفق در شرکت آمریکن تاور (American Tower)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه املاک و مستقلات در کارنامه شغلی او می‌درخشد زیرا توانسته در دوران مدیریتش دارایی‌های شرکت را بیش از 50 برابر کند و نیز میدان فعالیت شرکت را در جهان توسعه دهد. اشتغال در سطوح کلان اجرایی و علمی او را از حضور در سیاست غافل نکرده است. تایکلت عضو شورای روابط خارجی، میزگرد تجاری و شورای بازرگانی است. در ژوئن 2022، وزیر بازرگانی ایالات‌متحده، او را به‌عنوان رئیس مشترک بخش خصوصی انجمن مدیرعامل ایالات‌متحده و هند منصوب کرد.

ریموند دولان (Raymond Dolan)

ریموند دولان (Raymond Dolan)

 

فایل ارائه ریموند دولان

دریافت فایل

او سی سال از عمرش را در صنعت بی‌سیم گذرانده است. در چهار سال گذشته در شرکت کوهر تکنولوژی (Cohere Technologies) سمت مدیرعاملی و عضویت هیئت‌مدیره را داشته است. او پیشتر نیز در شرکت‌های متعدد در حوزه تجهیزات مخابراتی فعالیت داشته و تحت مدیریت وی نوآوری‌های بسیاری در این عرصه، پیاده شده است. او البته در عرصه سیاست هم حضوری پررنگ دارد و سوابقی همچون عضویت در کمیته مشورتی امنیت ملی مخابراتی کاخ سفید را در کارنامه‌اش دارد.

او مهندسی مکانیک خوانده و در مقطع ارشد نیز موفق به اخذ مدرک مدیریت شده است. دولان مدت هفت سال در ارتش آمریکا به‌عنوان خلبان خدمت کرده است.

اندرو فاینبرگ (Andrew Feinberg)

اندرو فاینبرگ (Andrew Feinberg)

او کارنامه‌ای درخشان در مدیریت مجموعه‌های نوآور دارد. از سال 2015 تاکنون فاینبرگ مدیریت کلان مجموعه‌هایی همچون نت کرکر تکنولوژی (Netcracker Technology) را بر عهده داشته است و توانسته تحولات بسیاری در حوزه گوشی‌های تلفن همراه را رقم بزند. او همچنین در دوران مدیریتش توانسته 100 اختراع را از ایده تا اجرا پشتیبانی کند و سودآوری شرکت‌های تحت مدیریتش را چند برابر کند. او تحصیل کرده دانشگاه پنسیلوانیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است.

فایل ارائه اندرو فاینبرگ

دریافت فایل

تاکایوکی موریتا (Takayuki Morita)

تاکایوکی موریتا (Takayuki Morita)

او دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه توکیوست. موریتا مدیری موفق در عرصه‌های نوین مخابراتی و ارتباطی ست. او هم‌اکنون رئیس و مدیر اجرایی شرکت ان ای سی ست که یکی از غول‌های حوزه آی تی است. این شرکت توانسته حوزه آی تی را در فناوری‌های مختلف گسترش دهد. موریتا در دوران مسئولیت‌های مختلف در این شرکت توانسته درآمدهای شرکت را 25 میلیارد دلار ارتقا دهد و دست‌کم 10 هزار نفر به کارکنان شرکت بیفزاید. یکی از هنرهای مدیریتی وی خرید و ادغام شرکت‌های مختلف نوآور و پیشرو در عرصه‌های مختلف در ان ای سی است. از سوی دیگر وی نقشی محوری در همکاری شرکت‌های فعال در عرصه ارتباطات و مخابرات در جهان دارد.

 

وینسنت کلر (Vincent Clerc)

وینسنت کلر (Vincent Clerc)

در کارنامه او سوابق مدیریتی کلان در شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بار ازجمله مرسک لاین (Maersk Line) دیده می‌شود. این شرکت به 116 کشور جهان از سال 1928 خدمات ارائه می‌کند و یکی از محوری‌ترین شرکت‌های تجاری در جهان است. ویژگی برجسته مدیریتی وی استفاده از نوآوری و فنّاوری‌های جدید برای ارتقای سطح فعالیت‌های شرکت بوده است.

 

ویکی بریدی (Vicki Brady)

ویکی بریدی (Vicki Brady)

ویکی بریدی (Vicki Brady)

او مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی استرالیا به نام تلسترا (Telstra) می‌باشد. او توانسته با بهره‌گیری از فناوری‌های نوپدید رشدی پایدار را در این شرکت رقم بزند. او پیشتر سکان‌دار بخش مالی شرکت بود و با هدایت وی ارزش سهام شرکت با رشدی پایدار همراه بود و همین موضوع در کنار تن دادن به ریسک استفاده از ابتکارات و نوآوری‌ها، یکی از نقاط درخشان در کارنامه کاری‌اش است. برای نمونه زمانی که مدیریت بخش استراتژی‌های مالی شرکت را داشت با بها دادن به خدمات به کسب‌وکارهای کوچک توانست 14.6 میلیارد دلار بر درآمدهای شرکت بیفزاید. ویکی دارای لیسانس بازرگانی از دانشگاه ملی استرالیا و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد است.

 

فایل ارائه ویکی بریدی

دریافت فایل