گزارش چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های فناوری

دریافت فایل

 

زاویه؛ اردیبهشت سال گذشته (1401) بالاخره تلاش‌های ایلان ماسک به ثمر نشست و او توانست توییتر را تصاحب کند. حاشیه‌های ماسک، مرد غیرقابل‌پیش‌بینی دنیای فناوری، بر این معامله سایه افکند. نگرانی‌های افکار عمومی و نخبگان از این معامله بی‌دلیل نبود زیرا توییتر مرجعی برای تغییر نگرش‌های سیاسی بزرگ‌سالان آمریکایی است. از سوی دیگر این پلتفرم یکی از اصلی‌ترین راه ارتباطی برخط بین مردم و نخبگان سیاسی در سراسر دنیاست.

خط‌ونشان‌های ماسک برای تغییرات گسترده در این پلتفرم، برخی از سناتورها و کارشناسان آمریکایی را بر آن داشت تا نظارت دقیق‌تری بر این معامله داشته باشند. در خلال این نظارت پیچیدگی‌های بسیاری خود را نمایان کرد، ازجمله آن که بخشی از بودجه خرید این پلتفرم از سمت طرف‌های عربستانی، قطری و چینی تأمین‌ شده است. از سوی دیگر ماسک در این کشورها به‌ویژه چین سرمایه‌گذاری بسیاری کرده و بیم آن می‌رود که دولت این کشور دارایی‌های وی را برای اعمال محدودیت بر این پلتفرم، گروگان بگیرد.

منتقدان این معامله به ظرفیت‌هایی پرداختند که با توسل به آن‌ها می‌توان توییتر را از ماسک پس گرفت و یا برخی شرکای خارجی وی را از دور خارج کرد. در این گزارش در عین پرداختن به چالش‌های چنین معاملاتی به نهادها و ابزارهای نظارتی دولتی اشاره‌شده که می‌تواند مانع تأثیرات سوء چالش‌های فوق‌الذکر شود. مطالب بیان‌شده گرچه مختص آمریکاست اما می‌تواند الهام‌بخش سایر سیاست‌گذاران در جهان باشد. به همین دلیل در انتهای گزارش نکات سیاستی مستخرج از این گزارش که می‌تواند مرجعی برای تنظیم گری و نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه در حوزه دیجیتال در کشورمان باشد مرور شده است. در مقدمه گزارش نیز مسائل پیش روی دولت‌ها در تنظیم‌گری این حوزه، در سه بخش کلی بیان‌شده تا خوانندگان محترم با زمینه موضوع مورد بررسی در گزارش بروکینگز، بیشتر آشنا شوند.

گزارش چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های فناوری

دریافت فایل