تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

پس از اعمال تحریم‌های گسترده بر صنعت ریزتراشه چین توسط آمریکا و قوانین مختلفی که در سه سال اخیر در این زمینه وضع شده است، چینی‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا وابستگی خود را در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش ریزتراشه به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی کاهش دهند.

سنگاپور، کشوری کوچک و توسعه‌یافته در جنوب شرق آسیا با جمعیتی کمتر از شش میلیون نفر به دلیل موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای تولید ریزتراشه در دنیای فناوری به سرخط خبرها راه یافته است.

امروزه فاصله عملکردی میان پردازنده‌ و حافظه به یک چالش قابل توجه در سیستم‌های محاسباتی مدرن تبدیل شده است. سرعت پردازنده‌ها به طور مداوم در حال افزایش بوده و از سوی دیگر تأخیر حافظه نسبتاً ثابت باقی مانده است.

در این شرایط اضطراری و پس از سال‌ها غفلت مسئولان در این زمینه، مؤثرترین اقدام احداث کارخانه ریزتراشه سیلیکانی و تقویت و بومی‌سازی بخش‌های کلیدی‌تر زنجیره ارزش و سپس اطمینان از تأمین مالی پایدار در بازه ده ساله به منظور پایداری و تثبیت صنعت ریزتراشه در ایران است. البته مطابق با تجارب دنیا، این تأمین مالی پایدار و قابل‌‌توجه دولتی بایستی توأم با طرح توجیهی اقتصادی و برنامه استقلال طرح از بودجه دولتی باشد.

در این یادداشت به سه راهبرد راهگشای دیگر یعنی «سرمایه‌گذاری جسورانه و بلندمدت بر روی تحقیق و توسعه»، «تاب‌آوری بیشتر در شرایط بی‌ثبات» و «جذب نیروی کار بااستعداد» پرداخته می‌شود.

فناوری که تولیدکنندگان تراشه‌ها برای حکّاکی روی ویفر‌ها استفاده می‌کنند، لیتوگرافی فرابنفش نامیده می‌شود. در ساخت تراشه‌های نیمه‌هادی، پارامتر عملکردی بسیار مهمی وجود دارد که مربوط به اندازه ترانزیستورهای روی ریزتراشه است.