زاویه؛ به نقل از چاینادیلی، گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین نشان می‌دهد که در نیمه اول سال گذشته 2.88 میلیون دستگاه خودروی سواری مجهز به سیستم کمک‌راننده در این کشور فروخته شده است که 32.4 درصد از کل وسایل نقلیه مسافری فروخته شده در این سال را شامل می‌شود. این آمار حاکی از افزایش 46.2 درصدی فروش این نوع وسایل نقلیه در سال 2022، نسبت پیش از آن است.

ادوارد وانگ، مدیر بخش تحقیقات صنفی شرکت «J.D. Power China»، که وظیفه‌اش تجزیه تحلیل نحوه تفکر مصرف‌کننده و داده‌ها محسوب می‌شود، معتقد است که وجوه هوشمند و تجربیات کاربری عوامل تأثیرگذار در انتخاب خودروهای جدید از سوی مصرف‌کنندگان خواهند بود.

بر اساس طبقه‌بندی فناوری خودروهای هوشمند، سیستم‌های کمک‌راننده خودکار به شش سطح طبقه‌بندی می‌شوند. سطح صفر نشان دهنده عدم وجود فاکتورهای عملکرد خودکار و سطح 5 به معنای بی‌نیازی خودرو از راننده است. عملکردهای سطح 2 علاوه بر پارک خودکار، شامل شتاب یا کاهش سرعت بر اساس میزان ترافیک، هشدار خروج از خط و سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار می‌شود.

در کشور چین، چنین عملکردهایی در مدل‌های جدید با قیمت کمتر از 100 هزار یوان عرضه می‌شوند. شو چانگمینگ، معاون مرکز اطلاعات دولتی، معتقد است که تا سال 2030 حدود 35 درصد از خریداران خودرو در چین از نسل Z بوده و متولدین سال 1995 به بعد هستند. وی در این مورد گفت: «آن‌ها با اینترنت و هوش مصنوعی بزرگ شده‌اند، بنابراین فناوری‌های جدید را دوست دارند.» ازهمین‌رو، خودروسازان تلاش خود را برای توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی و مشارکت با شرکت‌های بزرگ فناوری افزایش داده‌اند.

حرکت چین به سوی توسعه خودروهای هوشمند

استارت‌آپ خودروهای الکتریکی «Nio» در ماه نوامبر همکاری با شرکت تنسنت را آغاز کرد. هدف این شرکت کار بر روی سیستم‌های نقشه‌برداری با دقت بالا برای رانندگان است. «Nio» می‌تواند ذیل این قرارداد با استفاده از زیرساخت محاسبات ابری تنسنت به ذخیره‌سازی داده‌ها، آموزش کمک‌راننده خودکار و توسعه فناوری خودران بپردازد.

شرکت «Xpeng» و علی‌بابا نیز در ماه آگوست از یک مرکز محاسباتی برای آموزش نرم‌افزار وسایل نقلیه هوشمند رونمایی کردند. شرکت «Xpeng» اعلام کرد که این مرکز زمان آموزش مدل رانندگی خودران خود را از هفت روز به کمتر از یک ساعت کاهش می‌دهد. این استارت‌آپ همچنین از فناوری بخش ابری علی بابا برای رفع نیازهای محاسباتی خود استفاده خواهد کرد. هی شیائوپنگ، مدیر این شرکت گفت: «تا سال 2025 باید سالانه حداقل 1 میلیارد یوان برای بخش محاسباتی هزینه کنیم.»

شرکت‌های «Nio» و «Xpeng» که استارت‌آپ‌های پیشرو در خودروهای خودران چین هستند و رقبای تسلا به شمار می‌روند، در زمره کسب‌وکارهای پیشرو در زمینه معرفی قطعات جدید وسایل نقلیه الکتریکی قرار دارند.

با این وجود، شرکت‌های چینی تنها به توان داخلی خود متکی نیستند و به دلیل هزینه بالای توسعه سیستم رانندگی خودران، در برخی موارد سخت‌افزار و سیستم‌های خود را از تأمین‌کنندگان بزرگ جهان می‌خرند. به عنوان مثال، شرکت «Nio»، سال گذشته برای نخستین بار در خودرو سدان «ET7» از تراشه «Drive Orin» شرکت انویدیا استفاده کرد. این تراشه، بهترین پردازنده رانندگی خودکار جهان محسوب می‌شود.

استارت‌آپ رانندگی خودکار «Haomo.ai» که توسط شرکت «Great Wall Motors» چین حمایت می‌شود، اخیراً اعلام کرد که رانندگان سیستم کمک‌راننده «HPilot» که در حدود 20 مدل از خودروهای چینی نصب شده است، مسافت بیش از 23 میلیون کیلومتر را پیموده‌اند. «Wey Mocha»، یکی از مدل‌هایی است که از سیستم «HPilot» استفاده می‌کند. این مدل علاوه بر پارک خودکار می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را تشخیص داده، مسیر را تغییر دهد و سبقت بگیرد. کیائو شینیو، معاون شرکت «Wey»، معتقد است رانندگی هوشمند عامل تعیین کننده‌ای در رقابت نسل جدید خودروها خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی ژانگ کای، مدیر شرکت «Haomo» نیز پیش‌بینی کرد که تا سال 2025، 70 درصد از وسایل نقلیه جدیدی که در چین فروخته می‌شوند، خودروهای هوشمند با عملکرد کمک‌راننده پیشرفته خواهند بود.

جذابیت بازار چین، سبب برنامه‌ریزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز جهان برای ورود به این کشور شده است. شرکت خودروساز آلمانی فولکس واگن اولین زیرمجموعه «Caridad»، بازوی نرم‌افزاری خود را در چین تأسیس کرده است. این شرکت مأموریت دارد که نرم‌افزارهای مختلف از سرگرمی اطلاعاتی گرفته تا رانندگی خودران را در این کشور توسعه می‌دهد.

دیرک هیلگنبرگ، مدیرعامل «Caridad» پیشتر در مورد بازار چین گفته بود: «بازار چین در زمینه رانندگی خودکار و تجربه دیجیتال بسیار پیشرفته است. هدف ما حصول اطمینان از خدمت‌رسانی بهینه به مشتریان محلی و ایجاد یک شرکت تابعه متناسب با سرعت توسعه و نوآوری چین برای این کشور است. بازار چین بسیار مترقی است و انتظارات مشتریان بالاست. ما باید سرعت نوآوری خود را تسریع کنیم.»

به عقیده یوان شنگیو، کارشناس حوزه خودروهای هوشمند در شرکت «BAIC BluePark»: «خودروهای تولیدی چین از نظر معرفی سیستم‌های کمک‌راننده خودکار سطح 2 در ردیف کشورهای پیشرو جهان قرار دارد. اکنون توسعه عملکردهای سطح 2 عادی شده‌اند و بسیاری از خودروسازان روی عملکردهای سطح 3 و بالاتر متمرکز هستند.»

شرکت مرسدس بنز آلمان نیز در حال مذاکره با مقامات چینی برای معرفی و عرضه سیستم کمک‌راننده خودکار سطح 3 خود در این کشور است. وسایل نقلیه سطح 3 می‌توانند در شرایط خاص رانندگی کنند و راننده مجبور نیست شرایط جاده را بسنجد.

چشم‌انداز آینده صنعت خودروهای هوشمند

بر اساس پیش‌بینی اندرو گرانت، یکی از اعضای ارشد تیم وسایل نقلیه هوشمند مؤسسه تحقیقاتی «Bloomberg NEF»، وسایل نقلیه سطح 2 تا سال 2025 بیش از 50 درصد فروش جهانی وسایل نقلیه سواری را دربر می‌گیرند. وی تخمین می‌زند که اوج فروش خودروهای سطح 2 در سال 2028 باشد و تقریباً 53 میلیون دستگاه به فروش برسد. وی در این مورد گفت: «در حالی که سهم بازار وسایل نقلیه سطح 2 قابل توجه خواهد بود، سهم بازار وسایل نقلیه سطح 3 تا سال 2027 می‌تواند از آن هم بزرگ‌تر شود.»

چین یکی از کشورهایی است که مرتباً سیاست‌های خود را در راستای تسهیل فرایند توسعه فناوری اصلاح و به‌روزرسانی می‌کند. دولت این کشور در سال‌های اخیر بر توسعه خودروهای هوشمند متمرکز شده و عزم خود را برای پیشتازی در این فناوری جزم کرده است. شین گوبین، معاون وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، طی سخنانی در ماه سپتامبر سال 2022، اعلام کرد که دولت این کشور با هدف ایجاد محیطی مساعد برای رشد این صنعت، قوانین موجود را به‌روز و روابط بین‌المللی خود را تعمیق خواهد کرد.

پیوند منبع