زاویه؛ به نقل از TotalTele، ژاپن و اتحادیه اروپا پس‌از اولین جلسه شورای مشارکت دیجیتال، دو سند همکاری برای پیشبرد تعامل در زمینه فناوری‌های حیاتی اتصال امضا کردند. در بخشی از این قرارداد، دو طرف متعهد می‌شوند، از توسعه اتصال کابل زیردریایی از طریق قطب شمال حمایت کنند. کابل مذکور اتصالی ایمن، قابل اعتماد و پایدار بین اتحادیه اروپا و ژاپن فراهم می‌کند. درصورتی‌که این طرح به صورت موفقیت‌آمیز اجرا شود، شبکه کابل‌های زیردریایی، به بخش‌های وسیع‌تری از آسیای‌جنوب‌شرقی و اقیانوس آرام گسترش می‌یابند.

طرفین همچنین دومین تفاهم‌نامه همکاری در زمینه نیمه‌هادی‌ها را نیز امضا کردند که بر همکاری بیشتر در حوزه تحقیق و توسعه، ارتقای تخصص صنعت نیمه‌هادی و شفافیت یارانه‌های این حوزه تمرکز دارد. این مشارکت موجب تشکیل یک سیستم هشدار زودهنگام اختلال در زنجیره تأمین خواهد شد که به هر کشوری اجازه می‌دهد، در صورت بروز کمبود، آمادگی بیشتری یابد.

به عقیده کارشناسان، این توافق نشانه درک نیاز به ایجاد خودکفایی و تنوع در زنجیره تأمین جهانی نیمه‌هادی‌ها است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف به‌شدت از وابستگی فنی خود به چین برای تولید تراشه نگران هستند.

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون‌در‌لاین در خصوص این توافق گفت: «امنیت اقتصادی نگرانی مشترک ژاپن و اتحادیه اروپا است. ما وابستگی‌های مشابهی داریم و هر دو باید زنجیره تأمین خود را خطرزدایی کنیم. یکی از اهداف ما کاهش اتکای بیش‌ازحد به محصولاتی مانند مواد خام حیاتی و نیمه‌هادی‌ها است که برای اقتصادهایمان حیاتی و به چین وابسته هستند.»

اتحادیه اروپا و ژاپن همچنین توافق کردند، همکاری‌ها را در چندین موضوع دیگر، مانند هوش مصنوعی مولد، محاسبات کوانتومی، حکمرانی داده‌ها و امنیت سایبری افزایش دهند. رؤسای مشترک شورای مشارکت دیجیتال ژاپن و اتحادیه اروپا قرار است، در سال 2024 مجدداً برای بررسی پیشرفت توافق ملاقات کنند.

پیوند منبع