زاویه؛ سنگاپور، کشوری کوچک و توسعه‌یافته در جنوب شرق آسیا با جمعیتی کمتر از شش میلیون نفر به دلیل موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای تولید ریزتراشه در دنیای فناوری به سرخط خبرها راه یافته است. این کشور علی‌رغم در اختیار نداشتن بودجه‌های کلان مانند ابرقدرت‌هایی چون ایالات متحده، ژاپن یا آلمان، توانسته است در رقابت برای تبدیل شدن به یکی از مراکز تولید ریزتراشه موفق عمل کند. در اواسط سپتامبر سال 2023، شرکت «GlobalFoundries»، سومین تولیدکننده قراردادی ریزتراشه‌ها در جهان، کارخانه جدید خود به مساحت ۲۳ هزار متر مربع را در سنگاپور افتتاح کرد. این اقدام به نوعی غافلگیرکننده بود، زیرا بسیاری از اقتصادهای بزرگ به‌منظور جذب تولید داخلی ریزتراشه، یارانه‌ها و مشوق‌های قابل‌توجهی ارائه می‌کردند. با این حال، به جای انتخاب کشورهایی مانند ایالات متحده، ژاپن یا تایوان که برای کارخانه‌های پیشرفته ریزتراشه‌های خود در سطح جهان شناخته شده هستند، شرکت مذکور سنگاپور را به عنوان خانه جدید خود انتخاب کرد.

صنعت الکترونیک سنگاپور، صنعتی در حال رشد و پویا محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۱ میلیارد دلار سنگاپور تولید داشته است؛ رقمی که تقریباً ۸.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این بخش شامل شرکت‌هایی است که در زمینه‌های کلیدی مانند نیمه‌هادی‌ها، الکترونیک مصرفی و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی موفقیت سنگاپور در جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای صنعت ریزتراشه، استراتژی استوار تولید این کشور است. علاوه بر این، دولت سنگاپور در ایجاد محیط کسب‌وکار مطلوب برای تولیدکنندگان ریزتراشه پیشتاز بوده است. این کشور برنامه‌ها و ابتکارات مختلفی را برای حمایت از تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت فراهم آورده است. همین امر این کشور را به مقصدی جذاب برای گسترش فعالیت تولیدکنندگان ریزتراشه تبدیل کرده است. این کشور انواع مشوق‌ها مانند معافیت‌های مالیاتی و کمک‌های مالی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش فناوری ارائه می‌دهد. این حمایت‌ها فراتر از کمک‌های مالی است، زیرا سنگاپور همچنین در حوزه‌های کسب ویزا و مقررات کسب‌و‌کار تسهیلاتی ارائه می‌دهد که به‌طور قابل‌توجهی بازدهی پروژه‌ها برای شرکت‌های فعال در حوزه ریزتراشه را بهبود می‌بخشد.

در واقع می‌توان گفت که سنگاپور دارای دولتی پایدار، محیط کسب‌وکار مساعد و زیرساخت‌های جامع مورد نیاز برای تولید نیمه‌هادی، همراه با حفاظت قوی از حقوق مالکیت فکری و سیستم آموزشی در سطح جهانی است. کمبود جهانی ریزتراشه‌ها به علت همه‌گیری کرونا، از جهاتی برای صنعت میکروالکترونیک سنگاپور جنبه‌های مثبتی داشت؛ زیرا سنگاپور به یکی از مقاصد شرکت‌های بین‌المللی تولید نیمه‌هادی تبدیل شد تا تلاش‌های خود را برای افزایش تولید در این کشور دنبال کنند. برخی از شاخص‌ترین موارد سرمایه‌گذاری‌هایی که غول‌های صنعت میکروالکترونیک در سنگاپور انجام خواهند داد، عبارت‌اند از:

  • شرکت نیمه‌هادی آمریکایی «GlobalFoundries» سرمایه‌گذاری با بودجه‌ای ۴ میلیارد دلاری را برای افزایش ظرفیت تولید خود اعلام کرده است. انتظار می‌رود این تأسیسات در سال ۲۰۲۴ به ظرفیت کامل برسد و آماده ایجاد هزار شغل جدید باشد.
  • شرکت تراشه‌سازی آلمانی «Infineon»، سرمایه‌گذاری با بودجه‌ای ۲۷ میلیون دلار سنگاپوری (19.85 میلیون دلار آمریکا) را طی سه سال را اعلام نموده است تا این کشور را به مرکز نوآوری جهانی هوش مصنوعی خود تبدیل کند.
  • شرکت تراشه‌سازی آلمانی «Siltronic»، سرمایه‌گذاری دو میلیارد یورویی خود در سنگاپور را تا پایان سال ۲۰۲۴ برای یک تأسیسات جدید تولید ویفر اعلام کرده است که انتظار می‌رود حدود ۶۰۰ شغل جدید در این کشور ایجاد کند.
  • شرکت تولیدکننده ویفر فرانسوی «Soitec» اعلام کرده است که به‌منظور دو برابر کردن اندازه کارخانه خود در پاسیر‌ریس[1]، ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد و برنامه دارد که تعداد کارکنان خود در سنگاپور را به بیش از 600 نفر برساند.
  • شرکت تایوانی نیمه‌هادی «یونایتد مایکروالکترونیکس» نیز اعلام کرده است که ۵ میلیارد دلار در کارخانه‌ای جدید در سنگاپور سرمایه‌گذاری خواهد کرد و انتظار می‌رود که تولید این مرکز در اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

از مزیت‌های بسیار مهم دیگر سنگاپور، می‌توان به ویژگی‌های مردم آن اشاره کرد. این کشور در زمینه آموزش و توسعه نیروی کار سرمایه‌گذاری کرده و همین امر منجر به تربیت نیروی کار آموزش‌دیده و با مهارت بالا شده است. مسئله نیروی انسانی در صنعتی که سطح بالایی از دقت و تخصص را می‌طلبد، بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

سنگاپور همچنین دارای یک اکوسیستم نیمه‌هادی بالغ است که شامل صنایع پشتیبان، مؤسسات تحقیقاتی و زیرساخت می‌شود. شرایط ذکر شده در این کشور، محیط مطلوبی را برای تولیدکنندگان نیمه‌هادی فراهم می‌سازد.

به دلیل این استراتژی‌ها و حمایت پیوسته، سنگاپور توانسته است میلیاردها دلار در سرمایه‌گذاری‌های ثابت، به‌ویژه در بخش‌های الکترونیک و نیمه‌هادی جذب کند. این کشور برای دهه‌ها به توسعه بخش تولیدی خود پایبند بوده و این موضوع در صنایع فناورانه نتیجه داده است. بر اساس گزارش هیئت توسعه اقتصادی این کشور، نهاد دولتی‌ که بر افزایش جذابیت جهانی سنگاپور برای کسب‌وکار‌ها تمرکز دارد، بخش تولیدی حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی سنگاپور را تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ متعهد به پشتیبانی از تحقیق و توسعه و نوآوری با ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. سنگاپور در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۸.۶ میلیارد و ۱۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ثابت جذب کرده که پیشران جذب بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها، صنایع الکترونیک و نیمه‌هادی‌های این کشور بوده است.

پیوند منبع 1
پیوند منبع 2
پیوند منبع 3
پیوند منبع 4


[1] Pasir Ris