زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی از دولت‌های چین و روسیه خواست که با اعلامیه ایالات متحده مبنی بر لزوم کنترل سلاح‌های هسته‌ای توسط انسان‌ها و نه هوش مصنوعی، همراه شوند.

پل دین، مسئول بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا، در نشستی آنلاین اعلام کرد، واشنگتن تعهدی واضح و قوی به کنترل کامل سلاح‌های هسته‌ای توسط انسان دارند و افزود، فرانسه و بریتانیا نیز همین رویکرد را اتخاذ کرده‌اند. وی همچنین افزود: «ما از بیانیه مشابه چین و فدراسیون روسیه در این زمینه استقبال می‌کنیم.»

دین گفت: «ما فکر می‌کنیم که این یک هنجار بسیار مهم برای رفتار مسئولانه است و چیزی است که در چارچوب پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

این اظهارات در حالی بیان شد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، سعی در تعمیق و پیش‌برد بحث‌های جداگانه با چین بر سر سیاست تسلیحات هسته‌ای و رشد هوش مصنوعی دارد. از همین روی، گسترش فناوری هوش مصنوعی موضوع گفت‌وگوهای گسترده بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در 26 آوریل در پکن بود.

بلینکن طی اظهار نظری در خصوص این دیدار گفت که دو طرف توافق کردند تا در هفته‌های آینده اولین گفت‌وگوهای دوجانبه خود درباره هوش مصنوعی را برگزار کنند و نظرات خود در خصوص بهترین نحوه مدیریت خطرات و ایمنی پیرامون این فناوری را به اشتراک خواهند گذاشت.

پیوند منبع