زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری رویترز، مایکروسافت اعلام کرد که با همکاری شرکت مدیریت دارایی و فناوری بروکفیلد کانادا و با هدف تولید بیش از 10.5 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، مزارع بادی و خورشیدی جدیدی توسعه خواهد داد. سخنگوی مایکروسافت طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که این توافق مسیری را برای بروکفیلد هموار می‌کند تا ظرفیت‌های جدید تولید انرژی تجدیدپذیر را بین سال‌های 2026 تا 2030 در ایالات متحده و اروپا افزایش دهد.

بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی وبگاه فایننشال تایمز، 10.5 گیگاوات ظرفیت جدید بیش از 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که بروکفیلد و مایکروسافت هنوز شرایط مالی این قرارداد را به صورت عمومی اعلام نکرده‌اند.

این قرارداد بر رقابت برای برآورده کردن تعهدات شرکت‌ها در حوزه انرژی پاک و در عین حال مدیریت تقاضای بالا برای انرژی محاسبات ابری و هوش مصنوعی تمرکز دارد.

مایکروسافت تنها شرکت فناوری نیست که به تازگی وارد عرصه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر شده و شرکت انرژی خورشیدی اگزووات «Exowatt» نیز اخیراً با حمایت مالی سم آلتمن، مدیر عامل استارتاپ هوش مصنوعی «OpenAI» آغاز به کار کرده است. به عقیده کارشناسان، نیاز روزافزون محاسبات ابری و هوش مصنوعی به انرژی، روند توسعه این فناوری را کاهش داده و همین امر بسیاری از شرکت‌ها به فکر گسترش منابع جایگزین و تجدیدپذیر گذاشته است.

پیوند منبع