زاویه؛ به نقل از Reuters، کمیسیون اروپا اعلام کرد درخواست‌هایی را به 17 شرکت فناوری که از نظر اتحادیه اروپا پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) و موتورهای جست‌وجو شاخص محسوب می‌شوند، ارسال کرده است. شرکت‌های مذکور، علی اکسپرس، آمازون، اپ استور، «Booking.com»، فیس‌بوک و اینستاگرام، جست‌وجوی گوگل، گوگل پلی، سرویس‌های نقشه و خرید گوگل، مایکروسافت، لینکدین و بینگ، پینترست، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، یوتیوب و «Zalando» را شامل می‌شوند.

اتحادیه اروپا از شرکت‌ها خواسته است که تا 9 فوریه درباره اقدامات خود برای دسترسی محققان به داده‌های انتخابات این بلوک و همچنین مقابله با محتوای غیرقانونی و کالاهای فروخته شده آنلاین، ذیل قانون خدمات دیجیتال اروپا (DSA) اطلاعات بیشتری ارائه دهند.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا در نوامبر سال گذشته به اجرا درآمد و پلتفرم‌های آنلاین و موتورهای جست‌وجوی بسیار بزرگ را ملزم به تلاش بیشتر در راستای مقابله با محتوای غیرقانونی و خطرات موجود علیه امنیت عمومی کرد. کمیسیون اروپا، پیش‌تر نخستین تحقیقات خود ذیل این قانون را در دسامبر 2023، در مورد رسانه اجتماعی ایکس به دلیل احتمال نقض تعهدات از سوی این پلتفرم، آغاز کرد.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، تمرکز این تحقیقات بر مقابله با انتشار محتوای مضر در اتحادیه و اثربخشی اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با دستکاری اطلاعات، از جمله سیستم یادداشت‌های انجمن (Community Notes)، در این رسانه اجتماعی معطوف خواهد بود.

پیوند منبع