زاویه؛ به نقل از Reuters، کمیسیون اروپا اعلام کرد که فیس‌بوک و اینستاگرام نتوانسته‌اند، با اطلاعات نادرست و تبلیغات فریبنده در آستانه انتخابات پارلمان اروپا به درستی برخورد کنند. نهاد مذکور در همین راستا، تحقیقاتی را در مورد نقض قوانین محتوای آنلاین اتحادیه اروپا از سوی متا آغاز کرد.

این اقدام تنظیم‌گران فناوری اروپا در بحبوحه ادعای نگرانی از اشاعه اطلاعات نادرست توسط روسیه و چین صورت گرفت. از سوی دیگر، در داخل اتحادیه اروپا نیز برخی از احزاب و سازمان‌های سیاسی به دنبال جذب رأی‌دهندگان برای انتخابات پارلمان به انتشار اطلاعات نادرست دامن می‌زنند.

قانون خدمات دیجیتال که اجرای آن از سال گذشته آغاز شد، غول‌های فناوری را ملزم می‌کند که برای مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرم‌های خود اقدامات بیشتری انجام دهند و در غیر این صورت، در معرض جریمه‌هایی تا 6درصد از گردش مالی سالانه جهانی خود قرار می‌گیرند.

به گفته برخی منابع آگاه، تحقیقات اتحادیه اروپا به ویژه بر روی یک شبکه عملیات نفوذ مستقر در روسیه به نام «Doppelganger» متمرکز خواهد شد که برای رسانه‌های معتبر صفحات جعلی ایجاد می‌کنند. بر اساس ادعاهای مطرح شده، این شبکه اولین بار توسط متا در سال 2022 شناسایی شد.

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «ما گمان می‌کنیم که نظارت متا کافی نیست؛ چرا که شفافیت تبلیغات و رویه‌های تعدیل محتوا را ندارد. بنابراین امروز پرونده‌ای را علیه متا آغاز کرده‌ایم تا مطابقت عملکرد آن‌ها با قانون خدمات دیجیتال را ارزیابی کنیم.»

متا که بیش از 250 میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا دارد، از روند کاهش مخاطرات این پلتفرم دفاع کرد. سخنگوی این شرکت گفت: «ما یک فرآیند خوب برای شناسایی و کاهش خطرات در پلتفرم‌های خود داریم. مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر هستیم.»

اکنون متا پنج روز کاری فرصت دارد تا اتحادیه اروپا را در مورد اقدامات اصلاحی انجام شده برای رفع نگرانی‌ها مطلع کند.

پیوند منبع