زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری SCMP، لیو لیهونگ، رئیس اداره ملی داده‌های چین (NDA) با انتشار مقاله‌ای تصریح کرد: «توان محاسباتی به عرصه اصلی رقابت علمی و فناوری در میان کشورهای بزرگ پیشرو در صنایع آینده تبدیل شده است.»

به عقیده او، اگر چین بخواهد در رقابت جهانی برای فناوری‌های پیشرفته پیروز شود و اقتصاد خود را در راستای نوآوری بازسازی کند، به یک شبکه محاسباتی ملی کاملاً یکپارچه نیاز دارد. به گفته لیو لیهونگ «توان محاسباتی به نیروی مولد اصلی کشورها تبدیل شده است. فناوری‌های پیشرو و صنایع آینده که با مواد جدید، بیوداروها، فناوری ژن و اکتشافات اعماق دریا، هوا و فضا شناخته می‌شوند، تقاضای بی‌سابقه‌ای برای زیرساخت‌های توان محاسباتی ایجاد کرده‌اند. یک سیستم محاسباتی یکپارچه منابع را بهینه می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به کشور کمک می‌کند، تا به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های پیشرفته مانند اطلاعات کوانتومی دست یابد.»

با افزایش سطح تنش‌های فناورانه میان آمریکا و چین، پکن توان محاسباتی را در اولویت و مرکز تلاش‌های خود برای کاهش شکاف فناوری با این کشور قرار داده است. به همین منظور، این کشور اداره ملی داده‌های چین را در اکتبر سال گذشته به عنوان مروج اقتصاد دیجیتال و تنظیم‌گر بخش مدیریت داده‌ها راه‌اندازی کرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته، این مرکز پس از تکمیل و راه‌اندازی، قادر خواهد بود 1.6 میلیارد تصویر و 1.9 میلیون ساعت ترجمه صوتی را در یک ساعت پردازش کند؛ توانی که آن را به پیشرفته‌ترین و گران‌ترین پروژه منطقه دلتای رودخانه مروارید در نوع خود تبدیل می‌کند.

پیوند منبع