اخبار جعلی و شایعات آنلاین، ارمغان توسعه اینترنت و ارتباطات در بستر فضای مجازی هستند. زمانی که به اینترنت متصل می‌شوید، انبوهی از اخبار و اطلاعات واقعی، جعلی و گمراه‌کننده در کسری از ثانیه پیش چشم شما قرار می‌گیرند.

پست‌های اینترنتی یک‌قدم جلوتر از ناظران و گروه‌های حقیقت سنج حرکت کرده و قبل از اینکه آن‌ها بتوانند پست‌ها را صحت سنجی کنند، در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

اغلب، تعداد اخبار و اطلاعات نادرست و جعلی پیش، حین و پس از انتخابات به اوج خود می‌رسند و مطالب مختلفی از نحوه رأی دادن گرفته تا برنده واقعی رقابت را پوشش می‌دهند.

اما چگونه می‌توان به خبری اعتماد کرد؟ از کجا باید فهمید چه مطلبی برای اشتراک‌گذاری مناسب است و گزارش محتوای نادرست چه پستی را باید به شرکت فناوری داد؟ با چه معیاری می‌توان افراد سودجو را که از انتشار محتوای نادرست منتفع می‌شوند، شناسایی کرد؟

اغلب، در طول انتخابات، کارشناسان از مردم می‌خواهند مراقب تضادها باشند. اطلاعات و اتهامات بی‌اساس در مورد کارکنان نظرسنجی و ناظران رأی‌گیری را نپذیرند، نگرانی‌های بیجا در مورد رأی‌دهندگان را وقعی ننهند و زمانی که پست‌هایی با درون‌مایه ادعای تقلب و یا اعلام پیروزی زودهنگام و پیش از اتمام شمارش آرا در شب بعد از انتخابات را می‌بینند، هوشیار باشند. چنین محتوایی را به اشتراک نگذارند و منتظر بمانند تا صحت اطلاعات مشخص شود.

کارشناسان از مردم می‌خواهند بررسی کنند که چه کسی این اطلاعات را به اشتراک گذاشته است و تنها درصورتی‌که از تخصص او مطمئن بودند، اطلاعات را باور کنند. هرچند باید به این امر واقف بود که علامت‌دار بودن یک حساب و یا تعلق آن به افراد مشهور، به حساب اعتبار نمی‌دهد. چرا که در حال حاضر کارشناسان سیاسی و شخصیت‌های معروف بسیاری وجود دارند که فعالیتشان در اینترنت بسیار زیاد است اما صدای رسای شایعات شده‌اند.

برای مواجهه موثر با شایعات آنلاین، لازم است به هر پستی با دیده شک و تردید نگریست. چنانچه منبع کلمات و یا تصاویر در پستی درج نشده است، باید منبع آن‌ها را جستجو کرد.

مطلبی که منشأ آن مشخص نباشد و یا آنچه در بستر اسکرین شات دست‌به‌دست می‌شود، قطعاً مشکوک است.

در هنگام صحت سنجی حساب‌های فردی، باید به تاریخ ایجاد آن‌که در نمایه ذکر می‌شود، توجه کرد؛ بنابراین حسابی که مدت‌زمان زیادی از ایجاد آن نمی‌گذرد همچنین حساب‌هایی که دنبال کننده زیادی ندارند، قابل‌اعتماد نیستند.

در برخی موارد سنجش صحت این‌گونه حساب‌ها ساده نیست، بنابراین لازم است به کارشناسان و متخصصان امر که در سازمان‌هایی که ماهیتشان بررسی چنین مواردی است، رجوع شود.

بر اساس توصیه‌های موجود، کاربران غربی شبکه‌های اجتماعی می‌بایست از میان ابزار خبری اختصاصی همچون «Apple News»، «Google News» و «Yahoo News» منبع معتبر خود را برگزینند و فهرستی از کارشناسان و رسانه‌های موثق تهیه کنند تا هنگام پیگیری موضوعی خاص به آن‌ها رجوع کنند.

هرگاه با خبری هرچند درست مواجه می‌شوند، محتوای آن را با ابتکارات متفاوتی غنا بخشیده و تکه‌های پازل هر واقعه‌ای را کنار هم بگذارند تا واقعیت امر یک داستان را دریابند و تفاوت میان داده‌های معتبر و شایعات آنلاین را درک کنند.

کسانی که علاقه دارند بررسی عمیقی بر روی گزارش‌های تأیید نشده انجام دهند، لازم است در فیلم‌ها به دنبال ویرایش‌های متعدد و برش‌های نامتعارف باشند، صدای فیلم را به دقت بررسی کنند، از صحنه‌های فیلم اسکرین‌شات بگیرند و در قسمت جستجوی عکس گوگل به دنبال کسب اطلاعات بیشتر پیرامون آن باشند.

در نهایت هشدارهای محتوا را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی که زیر پست‌های شخصی قرار می‌گیرند، جدی بگیرند و اصالت روایت‌ها و تصاویر را در پایگاه‌های حقیقت سنجی جستجو کنند.

 

پیوند منبع