به گزارش زاویه؛ باور به تفرقه‌افکنی با استفاده از اخبار کذب و شایعه‌پراکنی از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی توسط ذینفعانی همچون رهبران روسیه در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات‌متحده و نتایج مخرب امنیتی که بر جای گذاشتند، باعث شد تا این بار و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده، همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در این کشور برای مقابله با حوادثی این‌چنینی به صف شده و تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی جلوگیری از انتشار محتوای انتخاباتی جعلی و تفرقه‌انگیز بگذارند و به نوعی با علاج واقعه قبل از وقوع، از آرا و دموکراسی آمریکایی صیانت کنند.

در همین راستا، وبگاه خبری «CNBC»، اخیرا و طی گزارشی اقدامات پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی همچون متا، توییتر، تیک‌تاک و گوگل برای جلوگیری از ایجاد فضای ملتهب توسط رسانه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار داده است:

متا

متا، مرکزی را برای عملیات انتخاباتی خود همچون یک مرکز فرماندهی راه‌اندازی کرده و با گردآوری تیم‌های مختلف، نظارت و رسیدگی سریع به علائم تهدیدآمیز در پلتفرم را کلید زده است.

بنا بر اعلام متا، این شرکت ۵ میلیون دلار مازاد به عملیات حقیقت سنجی و افزایش سواد رسانه‌ای در بازه زمانی پیش از انتخابات تخصیص داده و انتشار تبلیغات سیاسی را یک هفته مانده به انتخابات، ممنوع کرده است.
این پلتفرم، پست‌هایی را که هدف سرکوب آرای رأی‌دهندگان با محتوایی مانند اطلاعات نادرست در مورد نحوه و زمان رأی دادن، ممانعت از رأی دادن و یا زیر سؤال بردن مشروعیت انتخابات دنبال می‌کنند، حذف می‌کند.
فیس‌بوک زیرمجموعه متا، علاوه بر به‌کارگیری بسیاری از سیاست‌ها و پادمان‌های اتخاذ شده در سال۲۰۲۰ همچون اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه در غربالگری ثبت‌نام تبلیغ‌کنندگان سیاسی، اقدامی ایجابی نیز در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت اطلاعات موثقی پیرامون نحوه رأی دادن به زبانه‌ای مختلف را با کاربران خود به اشتراک گذاشته است. اقدامی که اینستاگرام نیز از آن الگوبرداری کرده است و در مجموع این دو پلتفرم بیش از ۸۰ میلیون اطلاعیه انتخاباتی در سال جاری برای کاربران خود ارسال کردند.

تیک‌تاک

مدیران این پلتفرم سعی دارند تا علیرغم داغ نگه‌داشتن تنور محبوبیت تیک‌تاک، آن را به عنوان پلتفرمی برای سرگرمی معرفی کنند و از مباحث سیاسی دور نگه دارند.

از همین روست که تیک‌تاک تبلیغات سیاسی را غیرمجاز و رسالت خود را ایجاد فضایی مثبت و شاد برای گرد هم آمدن مردم و نه محیطی برای ایجاد و ترویج تفرقه، دانسته است.

تیک‌تاک در اوایل ماه سپتامبر اعلام کرد که در اثنای انتخابات میان‌دوره‌ای، حساب‌های دولت، سیاستمداران و احزاب سیاسی را راستی آزمایی و از انتشار تبلیغات سیاسی آن‌ها خودداری می‌کند. همچنین این شرکت متعهد به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست از راه‌های گوناگون، از جمله همکاری با کارشناسان ذی‌ربط برای تأیید محتوای پست‌ها شده است.

توییتر

در این دوره، توییتر به لحاظ معامله بحث‌برانگیز آن توسط میلیاردر معروف، ایلان ماسک، در بین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی موقعیت منحصربه‌فردی دارد.

ماسک تمایلی به تعدیل محتوا ندارد و قرار است اجازه بازگشت و ازسرگیری دوباره فعالیت کاربران ممنوعه این پلتفرم را صادر کند و علیرغم سیاست ممنوعیت انتشار تبلیغات سیاسی از سال ۲۰۱۹ در این پلتفرم، ماسک از آزادی بیان در این رسانه خبر داده است؛ اقدامی که هرچند ممکن است هفته‌ها زمان ببرد اما حتی اعلام آن نیز موجب افزایش احتمال انتشار اطلاعات نادرست می‌شود.

به‌موجب حساسیت این برهه زمانی برای امنیت ملی ایالات‌متحده، ماسک متعهد شده است طی فرآیندی، اخبار کذب و جعلی را برچسب‌گذاری کرده و کاهش دهد.

گوگل

گوگل و پلتفرم ویدئویی آن، یوتیوب، پس از فیس‌بوک از اهمیت قابل‌توجهی برای کمپین‌های سیاسی برای انتشار تبلیغات سیاسی برخوردارند.

این پلتفرم از تبلیغ‌کنندگان سیاسی می‌خواهد برای دریافت شناسه تأیید، در مورد پشتوانه آگهی خود یعنی اطلاعاتی همچون داده‌های مالی و میزان بازدید آگهی شفاف‌سازی کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یوتیوب بهترین عملکرد را در شناسایی و مسدود کردن صفحات حاوی اطلاعات انتخاباتی نادرست را در میان پلتفرم‌های گوناگون داشته است.

گوگل و یوتیوب منابع معتبر و اطلاعات موثق در مورد انتخابات را در نتایج جستجو، برجسته می‌کند و محتوایی را که ناقض سیاست‌هایش باشد، مثلاً فرآیند رأی‌گیری را به انحراف بکشاند و یا تشویق به دخالت در روند دموکراتیک رأی‌گیری کند، بلافاصله حذف می‌کند.

یوتیوب نحوه شناسایی پیام‌های جعلی را به کاربران خود می‌آموزد و گوگل، شیوه‌های امنیتی را به مقامات کمپین‌ها و انتخابات آموزش می‌دهد.

 

پیوند منبع