زاویه؛ به نقل از رویترز، نورالینک که در سال 2016 تأسیس شد، هنوز مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای آزمایش تراشه خود در مغز انسان دریافت نکرده است. سایر سازندگان ایمپلنت سال‌ها یا دهه‌ها را صرف تحقیق کرده‌اند تا مجوزهای نظارتی ایالات‌متحده را دریافت کنند. در ادامه به برخی از شاخص‌ترین شرکت‌های این حوزه اشاره می‌شود.

شرکت «Synchron»

هدف اعلام شده از سوی شرکت «Synchron»، مانند نورالینک کمک به بیماران مبتلا به فلج شدید و کنترل دستگاه‌های دیجیتال است. این شرکت در جولای 2021 و پنج سال پس از درخواست از سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده تأییدیه آزمایش انسانی را دریافت کرد. این شرکت ابتدا دستگاه خود را روی چهار بیمار در استرالیا آزمایش کرد و آن‌ها با موفقیت پیام‌های متنی را با ذهن خود و بدون نیاز به تایپ کردن ارسال کردند.

شرکت «Medtronic»

«Medtronic» شرکتی پیشرو در میان چندین شرکت تولیدکننده دستگاه‌های تحریک عمقی مغز (DBS) است. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده برای اولین بار ایمپلنت «Medtronic» را در سال 1997 برای درمان بیماری پارکینسون تأیید کرد. از آن زمان تاکنون این تراشه برای درمان بیش از 175 هزار بیمار مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه لرزش ناشی از پارکینسون را کاهش می‌دهد و سایر علائم حرکتی این بیماری را کنترل می‌کند.

شرکت «NeuroPace»

شرکت «NeuroPace» در سال 1997 تأسیس شد؛ اما تا سال 2013 مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای ایمپلنت مغزی خود دریافت نکرد. این ایمپلنت که برای درمان علائم بیماری صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخصوص بیماران بزرگسالی است که با وجود گذراندن دوران دارویی هنوز از تشنج‌های مکرر و ناتوان‌کننده رنج می‌برند. به ادعای شرکت، این دستگاه موجب کاهش علائم بیماری در مبتلایان می‌شود.

شرکت «Blackrock Neurotech»

شرکت «Blackrock Neurotech» که در سال 2008 تأسیس شد، تقریباً دو دهه است که ایمپلنت‌های مغزی خود را روی انسان آزمایش می‌کند. این دستگاه افراد دارای ناتوانی حرکتی را قادر می‌سازد، دستگاه‌های دیجیتال، پروتزها و اندام‌های خود را کنترل کنند. این شرکت امیدوار بود تا سال گذشته مجوز تجاری‌سازی این ایمپلنت را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کند، اما این فرایند همچنان تکمیل نشده است.

شرکت «Precision Neuroscience»

بنیامین راپوپورت، بنیان‌گذار سابق نورالینک یکی از بنیان‌گذاران شرکت «Precision Neuroscience» محسوب می‌شود که تأسیس آن به سال 2021 بازمی‌گردد. این شرکت ایمپلنت مغزی خود را در قیاس با سایر نمونه‌های مشابه، نسخه‌ای سازگارتر با بدن انسان معرفی می‌کند. این ایمپلنت به گونه‌ای طراحی شده است که با سطح مغز مطابقت داشته باشد. بر اساس ادعای مسئولان این شرکت، محصول تولید شده توسط آن‌ها برخلاف برخی ایمپلنت‌های دیگر، آسیبی برای بافت مغز ایجاد نمی‌کند. این شرکت نیز مانند نورالینک هنوز تأییدیه‌ای برای آزمایشات بالینی دریافت نکرده است.

پیوند منبع