زاویه؛ به نقل از The Register، نسخه جدید قانون پیشنهادی اروپا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان از طریق اسکن خودکار محتوای ایمیل‌ها و پیام‌های ارسال شده در بستر رسانه‌های اجتماعی در جلسه استماع کمیته امور دیجیتال پارلمان آلمان با مقاومت گسترده روبرو شد. کمیسیون اروپا در تاریخ 11 مه 2022، طرحی برای مبارزه با سوءاستفاده از کودکان در بستر اینترنت پیشنهاد کرده بود که بر اساس آن، مکاتبات دیجیتال و فایل‌های ذخیره شده در بستر اینترنت باید به صورت خودکار مورد بررسی قرار گیرند.

هم اکنون نیز در اتحادیه اروپا سیستم اسکن داوطلبانه‌ای موسوم به «Chat Control 1.0» در حال اجرا است. پاتریک بریر، نماینده مخالف این طرح در پارلمان اروپا مدعی است که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی رمزگذاری نشده در ایالات‌متحده از جمله «Gmail»، فیس‌بوک، اینستاگرام، اسکایپ، اسنپ‌چت، «iCloud Mail» و «XBox» در این فرایند مشارکت دارند.

طرح جدید که «Chat Control 2.0» نام دارد، اسکن محتوا را حتی برای ارتباطات رمزگذاری شده نیز اجباری می‌کند. تصویب و اجرای چنین طرحی به معنای اسکن محتوای ارسالی کاربر پیش از رمزگذاری است. بر اساس طرح پیشنهادی، «Chat Control 2.0» در صورت تصویب و اجرا، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را نیز در بر خواهد گرفت.

کارشناسان سیاسی و فنی در جلسه استماع، این پیشنهاد را به سبب آسیبی که به حریم خصوصی کاربران وارد می‌کند به چالش کشیدند. الا یاکوبوسکا، مشاور سیاسی مؤسسه «حقوق دیجیتال اروپا»، مدعی شد که پیشنهاد یاد شده، منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا، قانون خدمات دیجیتال و مقررات عمومی حفاظت از داده‌های این قاره را نقض می‌کند.

بریر در ادامه اظهارات خود مدعی شد که اتحادیه اروپا با «Chat Control 2.0» در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سیستم نظارت انبوه افراطی و بی‌سابقه است. کشورهای اتریش، آلمان، ایرلند و هلند مخالفت صریح خود با تصویب این قانون را اعلام کرده‌اند.

شرکت اپل نیز حدود دو سال پیش چنین طرحی را برای دستگاه‌های الکترونیکی خود در نظر گرفت، اما پس از انتقادات و مخالفت‌های گسترده از اجرای آن صرف نظر کرد. لایحه ایمنی آنلاین بریتانیا نیز با مفادی مشابه در حال بررسی است.

پیوند منبع