زاویه؛ به نقل از TheRegister، حوزه جدیدی از تحقیقات فناورانه به نام «هوش ارگانوئید» در حال ظهور است. ارگانوئیدها یا اندام‌واره‌ها، توده‌های کوچکی از سلول‌های مغزی حاوی مجموعه‌ای نورون هستند که با استفاده از سلول‌های بنیادی کشت می‌شوند. بر اساس ادعای محققان مبدع اصطلاح «هوش ارگانوئید»، هوش مصنوعی اکنون می‌تواند در برخی فعالیت‌ها بهتر از انسان عمل کند، اما انسان همچنان در پردازش اطلاعات و یادگیری بسیار بهتر عمل می‌کند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته،  انسان‌ها در حوزه مدیریت بهره‌وری داده‌ها، بیش از یک میلیون مرتبه بهتر از الگوریتم‌های هوش مصنوعی عمل می‌کنند.

توماس هارتانگ، یکی از محققان این حوزه و استاد علوم بهداشت محیط در دانشگاه جان هاپکینز طی اظهار نظری دراین‌مورد گفت: «با وجود رایانه‌های مدرن و قدرتمند، هنوز هم عملکرد مغز بی‌نظیر است.»

برخی محققان بر این باورند که بخشی از توانایی و قدرت محاسباتی مغز در ارگانوئیدها نیز وجود دارد. توانایی شگفت‌انگیز مغز در درک میلیون‌ها نورون ورودی با منطق یک برنامه کامپیوتری که جریان صفر و یک را اجرا می‌کند، بسیار متفاوت است. برخلاف رایانه‌های سنتی، این سلول‌های مغزی را نمی‌توان با استفاده از نرم‌افزار برنامه‌ریزی کرد. پیشرفت «هوش ارگانوئید» به مثابه توسعه یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های آماری جدید خواهد بود. ارگانوئیدها برای زنده ماندن به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند. عملکرد و توانایی آن‌ها نیز به نوع معماری‌شان بستگی دارد.

محققان معتقدند این «رایانه‌های زیستی» (BioComputers) می‌توانند به عنوان رابط با ماشین‌های دیگر به کار گرفته شوند و پالایش داده‌ها را کارآمدتر کنند.

برت کاگان، مدیر ارشد آزمایشگاه «Cortical Labs» دراین‌مورد گفت: «محاسبات زیستی انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند و می‌توانند با حجم داده‌های اندک فرایند یادگیری را طی کنند؛ از همین رو، می‌توانند با سرعت بیشتری تصمیم‌گیری کنند و احتمالاً بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند.»

پیوند منبع