زاویه؛ سخنگوی اتحادیه اروپا در گفتگو با وبگاه خبری یورونیوز گفت: «درخواست فرانسه برای شفاف‌سازی حقوقی در مورد صدور گواهینامه امنیت سایبری خدمات ابری (EUCS) توسط شورای اروپا رد شده است.»

درخواست فرانسوی‌ها مانع توافق دولت‌ها درباره پیش‌نویس طرح آژانس سایبری اتحادیه اروپا «ENISA» مبنی‌بر صدور گواهینامه شده بود. این گواهینامه نشان دهنده تأیید سازوکارهای حفاظتی امنیت سایبری سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌ها برای فعالیت در بازار اروپا است.

دولت فرانسه خواستار توضیح درباره چگونگی تأثیر پذیرش گواهینامه امنیت سایبری خدمات ابری بر آینده طرح‌های ملی بود. این کشور چارچوب احراز صلاحیت امنیتی مختص به خود را دارد که «SecNumCloud» نامیده می‌شود و توسط آژانس امنیت سایبری ملی فرانسه (ANSSI) توسعه یافته است. این سازوکار به منظور اطمینان از تاب‌آوری سرویس‌های ابری با افزایش حملات سایبری طراحی شده است.

سخنگوی شورای اروپا همچنین اعلام کرد که گروه کارشناسی مسئول کار بر روی طرح صدور گواهینامه یک گروه متخصص فنی است که توسط کمیسیون اروپا تشکیل شده است و به طور کلی با اجرای قوانین سایبری سر و کار دارد. بنابراین بخش حقوقی شورا نمی‌تواند برای ارائه نظر در مورد این قانون مداخله کند.»

پس از درخواست سال 2019 کمیسیون اروپا از آژانس سایبری این بلوک برای تدوین طرح مذکور، بحث‌ها در خصوص صدور گواهینامه داوطلبانه برای خدمات ابری شدت گرفت.

گواهینامه امنیت سایبری خدمات ابری اکنون می تواند در اولین فرصت و طی نشست غیررسمی گروه کارشناسان در ماه مه یا ژوئن برای اجرا چراغ سبز دریافت کند. تلاش ماه گذشته برای دستیابی به توافق با وجود متن پیش نویس جدید آژانس سایبری اتحادیه اروپا که هدف آن غلبه بر بن بست مذاکرات بود، شکست خورد.

متن اخیر الزامات حاکمیتی را کنار گذاشته بود و فرانسه سعی داشت چنین الزاماتی را در متن طراحی شده معرفی کند تا بازیگران ابری خارج از اتحادیه اروپا در زمره شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت مجوز ارائه خدمات در بالاترین سطح قرار نگیرند. این در حالی است که پیشنهاد مذکور توسط چندین کشور و صنعت اتحادیه اروپا اقدامی حمایتی تلقی و با مخالفت شدید مواجه شد.

پیوند منبع