زاویه؛ به نقل از رویترز، شرکت مایکروسافت در حال آموزش یک مدل زبانی هوش مصنوعی جدید است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته این مدل به حدی بزرگ خواهد بود که می‌تواند تا با مدل‌های گوگل و «OpenAI» رقابت کند. بر اساس اظهارات دو کارمند مطلع در مایکروسافت، مدل جدید، با نام «MAI-1»، تحت نظارت مصطفی سلیمان، هم‌بنیان‌گذار گوگل دیپ مایند و مدیرعامل سابق استارت‌آپ هوش مصنوعی «Inflection» قرار دارد.

هدف دقیق این مدل هنوز مشخص نشده است و بستگی به عملکرد آن دارد. شرکت مایکروسافت قصد دارد اواخر این ماه و در کنفرانس توسعه‌دهندگان «Build»، مدل جدید را رونمایی کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «MAI-1» بسیار بزرگ‌تر از مدل‌های منبع باز کوچکی خواهد بود که مایکروسافت پیش‌تر آموزش داده است. این بدان معناست که مدل جدید پرهزینه‌تر خواهد بود.

مایکروسافت ماه گذشته یک مدل هوش مصنوعی کوچک‌تر به نام  «Phi-3-mini» راه‌اندازی کرد و به عوان گزینه‌ای مقرون به صرفه و ارزان در اختیار کاربران قرار داد.

این شرکت میلیاردها دلار در استارتاپ  «OpenAI» سرمایه‌گذاری کرده و مدل این شرکت را در مجموعه نرم‌افزارهای خود به کار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مایکروسافت مجموعه بزرگی از سرورهای مجهز به واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا را به همراه مقادیر زیادی داده برای بهبود فرایند توسعه مدل خود به کار گرفته است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که «MAI-1» تقریباً 500 میلیارد پارامتر خواهد داشت، در حالی که «GPT4» یک تریلیون و «Phi-3-mini» 3.8 میلیارد پارامتر دارند. مایکروسافت در ماه مارس سلیمان را به سمت ریاست واحد هوش مصنوعی جدید خود منصوب و چندین کارمند جدید از استارتاپ «Inflection» را استخدام کرد.

پیوند منبع