زاویه؛ به گزارش وبگاه دیلی ای‌آی، فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، یک جت جنگنده اف 16 مجهز به هوش مصنوعی را در پایگاه نیروی هوایی ادواردز ایالت کالیفرنیا، به صورت آزمایشی به پرواز درآورد. در جریان این آزمایش، جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی درگیر یک نبرد هوایی با یک هواپیمای دارای خلبان شد. این دو جت در فاصله 1000 فوتی از یکدیگر با سرعت بیش از 550 مایل در ساعت پرواز کردند و مانورهایی پیچیده با سرعت بالا انجام دادند.

کندال پس از پایان این عملیات آزمایشی ضمن اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن توسعه تسلیحات هوش مصنوعی گفت: «نداشتن این ابزار یک خطر امنیتی است. در این مرحله، ما باید آن را در اختیار داشته باشیم.»

وی همچنین اعلام کرد که مشاهداتش برای اعتماد به هوش مصنوعی در میدان نبرد کفایت می‌کند.

نگرانی درباره تسلیحات هوش مصنوعی در حال افزایش است. به عقیده کارشناسان، چشم‌انداز خودکارسازی سلاح‌های هوش مصنوعی بدون دخالت انسان بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. اخیراً در کنفرانس بین‌المللی «انسانیت در دوراهی: سیستم‌های سلاح‌های خودمختار و چالش تنظیم‌گری» (Humanity at the Crossroads: Autonomous Weapons Systems and the Challenge of Regulation) در وین، شرکت‌کنندگان از 143 کشور در خصوص نیاز فوری به تنظیم‌گری استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار (Autonomous Weapon Systems) بحث کردند.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش با تشبیه شرایط حاضر به ساخت اولین بمب اتمی هشدار داد که جهان با «لحظه اوپنهایمر» روبرو است. وی تأکید کرد: «حداقل باید مطمئن شویم که اساسی‌ترین و مؤثرترین تصمیم، این که چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد، در دست انسان‌ها باشد نه ماشین‌ها.»

از سوی دیگر، هوش مصنوعی فقط در سلاح‌ها ادغام نمی‌شود، بلکه برای توسعه استراتژی میدان نبرد نیز استفاده می‌شوند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مدل‌های زبانی می‌توانند سرنوشت جنگ‌ها را به سمت استفاده از فناوری هسته‌ای سوق دهند.

با وجود این نگرانی‌ها، نیروی هوایی ایالات متحده برنامه بلندپروازانه‌ای برای تجهیز یک ناوگان مجهز به هوش مصنوعی تا سال 2028 دارد که متشکل از بیش از هزار هواپیمای جنگی بدون سرنشین است.

پیوند منبع